19.8.2022
Pátek
Svátek slaví
Ludvík
19.8.2022
Pátek
Svátek slaví
Ludvík

Velkeucho.cz » Zdravý životní styl » Potraviny. Co je mýtus, lež a co je pravda. Jak se v tom vyznat

Potraviny. Co je mýtus, lež a co je pravda. Jak se v tom vyznat

potraviny
foto: Pixabay
Jako každá vědní disciplína, tak i věda o výživě se neustále vyvíjí a o potravinách, které tvoří náš jídelníček, jsou stále objevovány další poznatky. Díky tomu se pak může nějaká potravina právě teď jevit jako úžasná pro naše zdraví a za pár let je tomu u té samé úplně naopak.

Zažili jsme to třeba u mléka, margarínů nebo tmavého pečiva. Aby to bylo ještě složitější, tak do toho všeho ještě vstupuje vlivná potravinářská lobby a reklama. Jak tedy rozlišit, co je pravda a co jen reklamní trik? Jedinou cestou, jak se tomu dá ubránit, je osvojit si základní znalosti o výživě. V rámci zachování svého zdraví by je měl mít opravdu každý. Pak je také třeba číst etikety na výrobcích, na kterých by mělo zaznamenáno jejich složení. Pokud tedy budete mít aspoň základní znalosti o potravinách, neměl by pro vás být problém se těm nekvalitním a zdraví škodlivým vyhnout.

Jak je to s margaríny 

Možná jste se někde dočetli nebo zaslechli, že se vyrábí z ropy nebo že jsou to umělé tuky. Kvalitní margaríny se ale vyrábějí výhradně z rostlinných olejů (především ze slunečnicového a řepkového) a tuků, proto obsahují velké množství zdraví prospěšných nenasycených mastných kyselin. „Některé margaríny obsahují i polynenasycené mastné kyseliny řady omega-3, kterých ve stravě přijímáme málo,“ říká dietoložka Karolína Hlavatá. Rostlinné oleje a potraviny z nich vyrobené by měly v našem jídelníčku převažovat, a právě margarín je jejich nejlepším zdrojem. Některé margaríny jsou obohaceny o vitaminy A, D, E a o rostlinné steroly, které snižují hladinu cholesterolu a tím i riziko srdečních a cévních onemocnění.

Jak je to s mlékem

Průzkum nazvaný „Vím, co jím a piju“ ukázal, že si skoro polovina českých spotřebitelů myslí, že mléko zahleňuje. Mýtus o škodlivosti mléka vychází z čínské alternativní medicíny. Ta věří, že při onemocnění dýchacích cest musíme vyloučit ze stravy „hlenotvorné“ potraviny, především mléko. „Žádná odborná studie však nikdy neprokázala, že by mléko zahleňovalo,” říká specialista na zdravý životní styl a výživový poradce Petr Havlíček.

Jak je to s tmavým pečivem 

Většina lidí v průzkumu „Vím, co jím a piju“ přiznala, že se při nákupu pečiva orientují podle jeho barvy. Tmavé však ještě neznamená, že je celozrnné. Pečivo, které má tmavou barvu, může být přibarvené třeba karamelem.  Proto je třeba číst etikety.  Pokud jde o složení, mělo by tmavé pečivo obsahovat celozrnnou či žitnou mouku. Pokud není pečivo přibarvováno, pak opravdu platí, že čím je tmavší, tím je zdravější. Obsahuje více vitaminů, minerálních látek a vlákniny než světlé pečivo.

Jak je to éčky 

Potraviny, které obsahují éčka, jsou poslední dobou pro většinu z nás výstražným signálem, a tak se jim raději vyhneme. Většina lidí se domnívá, že éčka jsou nebezpečná. Ne všech éček se ale musíme obávat. Všechna éčka, která se přidávají do potravin, musí být povolena mezinárodní organizací EFSA, která prověřuje jejich bezpečnost. Je stanoveno maximální množství látky, které se smí do výrobku přidat. Do potravin se přidávají z řady důvodů. Dodávají požadovanou barvu, konzistenci, zvýrazňují chuť, vůni a brání zkažení potravin.  Látek označených písmenem E se bát nemusíte, pozor si však dejte na výrobky, které obsahují příliš velký počet éček, a ty konzumujte s mírou. Je dobré vědět, která éčka jsou nebezpečná a která nikoliv. Abyste si to nemuseli všechno hned pamatovat, existují tabulky, které si můžete ofotit do mobilu nebo vytisknout a mít je při ruce, když půjdete na nákup. 

Zdroj: Akademie kvality

Přečtěte si také, co musíte vědět, abyste si uměli sestavit správný a vyvážený jídelníček.

Líbil se vám článek? Podělte se o něj se svými přáteli:

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
kalorie a cholesterol

Kalorie a cholesterol. Víte, kolik obsahují jednotlivé potraviny?

Kalorie a cholesterol. Abyste si uměli sestavit vyvážený jídelníček, měli byste mít přehled nejen o tom, kolik kalorií daná potravina obsahuje, ale také kolik obsahuje cholesterolu. Je to důležité zvláště pokud vám lékař naměřil zvýšenou hladinu tzv. špatného cholesterolu. Pak už jde všechna legrace stranou, protože může jít i o život.

zdravý jídelníček

Co musíte vědět, abyste si uměli sestavit zdravý jídelníček

Zdravý jídelníček. Víte, kolik kalorií má 1 g tuku, cukru nebo bílkovin? Co je dobré do zdravého jídelníčku zařadit a čemu se vyhnout? Jak sestavit jídelníček, když chcete něco zhubnout? Nejjistější cestou, jak se v tom všem vyznat a oddělit „zrno od plev“, je mít aspoň základní vědomosti o výživě a vědět, co a v jakém množství jednotlivé potraviny a jídla obsahují. Pokud to budete znát, pak si budete umět sestavit správný jídelníček a vypočítat kalorické hodnoty. Pojďme se se na to podívat.

rebarbora

Reveň nebo také rebarbora. Zdravá zelenina, ze které uděláte spoustu dobrot

Rebarbora je vynikající a velmi zdraví prospěšná zelenina, abyste toho ale dokázali využít, musíte s ní umět správně zacházet. Většinou ji buď milujeme nebo nenávidíme. Pokud ji někdo nemá rád, bude to nejspíš tím, že ještě neobjevil všechny její chutě. Vyzkoušejte některý z našich receptů a pak se teprve rozhodněte, do které skupiny budete patřit.