19.8.2022
Pátek
Svátek slaví
Ludvík
19.8.2022
Pátek
Svátek slaví
Ludvík

Velkeucho.cz » O životě » Jak oddálit stáří a co musíte udělat, abyste byli svěží co nejdéle

Jak oddálit stáří a co musíte udělat, abyste byli svěží co nejdéle

stáří
foto: Pixabay
Elixír mládí ještě bohužel nikdo nevymyslel, ačkoliv se o to snaží šarlatáni i vědci po staletí. Stárneme všichni, je to jediná jistota a spravedlnost na tomto světě, na kterou se můžeme 100 % spolehnout. Bojovat se s tím nedá, ale stáří můžeme oddálit. Jak na to?

Stárnutí. Chronologický versus biologický věk

Je nám tolik, na kolik se cítíme. Je to pravda i není. Duševně i fyzicky aktivní člověk časem pocítí změny ve svém těle, i když má v hlavě nastaveno, že věk je jen číslo. Chronologický věk udává, kolik máme opravdu let. Biologický věk je souborem hodnot, které se dají změřit – krevní cukr, krevní obraz, hustota kostí, příjem kyslíku, svalová hmota. Biologický věk se dá snížit pod věk chronologický.

Anti-aging medicína

Anti-aging medicína je vědní obor, který vznikl v roce 1992 v USA.  Zabývá se problémy spojenými se stárnutím. Bylo dokázáno, že stárnutí lze zpomalit a nemocem, které jsou spojovány se stárnutím, můžeme předejít. Pomohou třeba kmenové buňky a genetické inženýrství. Vědci i lékaři umí pomocí vědeckých metod proces stárnutí zpomalit.

Jak bojovat se stárnutím

Většina lidí, kteří se nedokáží smířit s faktem, že čas nejde zastavit a koloběh života zvrátit, chtějí především vypadat mladší. Estetické kliniky vydělávají milióny, kosmetické firmy prodávají za velké peníze „zázračné“ krémy. A světe div se, on se žádný viditelný a velký zázrak nekoná! Naším cílem by mělo být se především dobře cítit a nemít zdravotní problémy. V těle všechno souvisí se vším a tělo fyzické se stavem duchovním, pokud tedy chcete zpomalit stárnutí, jen plastická chirurgie a omlazovací krémy nepomohou. 

Jídlem proti stárnutí

Říká se, že jsme to, co jíme. Náš jídelníček ovlivní, jak rychle a jakým způsobem se na našem organismu projeví přibývající roky. To je tisíckrát ověřený vědecký fakt a základ pro zdraví, celkovou duševní svěžest i stárnutí. Pokud budete jíst nezdravě, organismus bude stárnout rychleji třeba jen proto, že budete mít nadváhu. Ta je spouštěčem mnoha zdravotních problémů, které se budou nabalovat. Člověk se dostane do začarovaného kruhu: špatný jídelníček – nadváha – zdravotní problémy – minimální nebo žádný pohyb… Nadváhu má podle statistik 66 % Čechů!

Kvalita potravin

Lékaři, dietologové a výživoví poradci doporučují vyvarovat se průmyslově zpracovaným potravinám, omezit rafinovaný cukr, tuk, uzeniny, méně solit, nekouřit a alkohol si dopřát jenom občas. 

Jakou roli u stárnutí hraje genetika

Určitě velkou. Někteří vědci mají za to, že rozhodující. Ale to nic nemění na tom, že bychom měli rezignovat na všechno ostatní. To určitě ne, jen to asi budeme mít těžší, pokud máme k rychlejšímu stárnutí genetické předpoklady. 

Co zařadit do jídelníčku, abychom zpomalili stárnutí

Především potraviny s vysokým obsahem vitaminu C a dalšími antioxidanty. Konkrétně třeba přírodní jogurt, zakysané nápoje, zelený čaj, ořechy a semínka, ovesné vločky, pohanku, quinou, kiwi, borůvky, mrkev, mangold, římský salát, papriky, rajčata, batáty. Kurkuma a zázvor patří mezi koření, které má omlazující účinky. Víte, že kurkuma má více než 150 léčivých účinků! Které to jsou, najdete v článku TADY

Pohybem proti stárnutí

O tom, jak je pohyb důležitý, jsme psali už několikrát. Třeba TADY. Opakování je matkou moudrosti, takže znovu – hýbejte se! Je to pro zdraví fyzické i duševní naprosto nezbytné. V anti-aging medicíně má právě pohyb významné místo. Je to prevence proti mnoha nemocem, které souvisí se stárnutím organismu. Jeho nedostatek může vést ke kardiovaskulárním chorobám, Alzheimerově chorobě i nádorovým onemocněním. 

Kolik pohybu potřebujeme

Vědci i lékaři hledají odpověď na tuto důležitou otázku. Uvádí se, že pro zdravé stárnutí je optimální půl hodina denně, minimum je půlhodina 3 x týdně. Důležitá je pravidelnost.

Stárnutí a psychika

Jak rychle stárneme souvisí i s naší psychikou. Velmi účinným prostředkem k omlazení celého organismu je pozitivní pohled na svět a brát vše s humorem a nadhledem. Říká se, že smích léčí. Máme ho zadarmo, tak proč si ho nedopřát, co hrdlo ráčí!

Jak podpořit fyzickou výkonnost 

Konzumací některých potravin zvýšíte fyzickou výkonnost. Superpotravinou, kterou můžete přidat třeba do šťáv, je chlorofyl. Dostanete ho koupit v lékárnách nebo v prodejnách se zdravou výživou. Chemickou strukturou je podobný hemoglobinu, který umožňuje transport kyslíku v těle až ke svalovým buňkám.

Listová zelenina. Například římský salát, kadeřávek, mangold nebo špenát. 

Okurka. Obsahuje hodně vody, tudíž organismus hydratuje.

Kokosová voda. Obsahuje přírodní cukry, tím tělu dodá energii.

Zázvor. Působí protizánětlivě a podporuje krevní oběh, čímž snižuje bolest svalů po fyzické zátěži.

Chia semínka. Jsou bohatá na omega-3 mastné kyseliny. Pomáhají zmírnit záněty a poskytují tělu bílkoviny pro obnovu tkání.

Himalájská sůl. Obsahuje více než 80 minerálů a stopových prvků, díky čemuž pomáhá k prevenci svalových křečí.

Okamžitá pomoc při fyzické únavě

Jedete na túru nebo na procházku rychlou chůzí a cítíte se brzy unaveni? Pak si připravte a přibalte s sebou nápoj s hroznovým cukrem – Glukopurem. Hroznový cukr řadíme k jednoduchým cukrům. To znamená, že se do krve uvolňuje mnohem rychleji než ten klasický. Je zdrojem energie s téměř okamžitým účinkem pro svaly i mozek. Doporučuje se na celkové posílení organismu. 

stárnutí
Nápoj na rychlé dodání energie, foto: Dr. Oetker

Domácí perlivý nápoj s hroznovým cukrem na rychlé dodání energie

  • 250 g Glukopuru 
  • 65 g kyseliny citrónové 
  • 85 g jedlé sody 
  • špetka soli

Na přípravu směsi na nápoje všechny suroviny důkladně smícháte a směs nasypete do uzavíratelné nádoby. Uchováváte v suchu. Pak už stačí jen smíchat 2-3 polévkové lžíce na 500 ml vody. 

Zdroj: Šťávy pro zdraví (Kara M.L. Rosen), Wikipedie

Čtěte také:

Jak být v životě šťastnější? Pro začátek zkuste tyto 4 snadné kroky

Píšete si deník? Pište! Je to zdravé a nezáleží na tom, kolik je vám let

Všímavost. 7 snadných kroků ke zvládnutí stresu a negativních myšlenek

Líbil se vám článek? Podělte se o něj se svými přáteli:

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Všímavost. 7 snadných kroků ke zvládnutí stresu a negativních myšlenek

Všímavost je dovednost a určitý přístup k životu, který je starý několik tisíc let a je součástí buddhistické filozofie. Do moderní západní medicíny ji přenesl profesor na Lékařské fakultě Massechusettské univerzity Jon Kabat-Zinn. V 80. letech minulého století vytvořil speciální program na zvládání stresu, který už pomohl tisícům lidí napříč světem, aby ho lépe zvládali a prožili šťastný život.