19.8.2022
Pátek
Svátek slaví
Ludvík
19.8.2022
Pátek
Svátek slaví
Ludvík

Velkeucho.cz » Zdraví » Čerstvé zeleninové šťávy mají obrovský přínos pro zdraví fyzické i psychické

Čerstvé zeleninové šťávy mají obrovský přínos pro zdraví fyzické i psychické

zeleninové šťávy
foto: Pixabay
Syrová zelenina má spoustu zdraví prospěšných látek, vitamínů a minerálů. Je to nejlepší zdroj živin, který si můžete dopřát hlavně v létě v době sklizně. Připravte si chutné zeleninové šťávy, je to nejsnazší a nejkratší cesta, jak je dostat do těla a jejich sílu využít na maximum.

Jaké benefity nabízejí zeleninové šťávy?

V zelenině v syrovém stavu jsou všechny důležité látky zachovány. Je vědecky dokázáno a spousta lidí si na sobě vyzkoušela, že pravidelnou konzumací čerstvých zeleninových šťáv se cítí mnohem zdravější, vitálnější a plní energie. Syrové zeleninové šťávy dodají tělu tolik potřebné vitamíny a minerály, a to si pak dokáže poradit i s některými neduhy, které vás trápí i mnoho let. Pokud do svého jídelníčku zařadíte čerstvé zeleninové šťávy, mnohé zdravotní problémy mohou za nějaký čas samy odeznít. Šťávy z čerstvé zeleniny pomohou vybudovat silnou imunitu, posílí všechny vnitřní orgány, pročistí krev, krevní oběh a celkově se zlepší váš zdravotní stav. Syrové zeleninové šťávy vám také pomohou v boji s obezitou. A protože fyzické zdraví jde ruku v ruce se zdravím psychickým, není na co čekat. Zkuste si připravit chutné zeleninové šťávy teď hned, dokud je k dostání zelenina v našich končinách právě sklizená.

Co obsahují čerstvé zeleninové šťávy

Syrová zelenina obsahuje podle druhu v menší nebo větší míře vápník, hořčík, železo, draslík, fosfor, zinek a vitaminy A, C, E a K. Dále kyselinu listovou a chlorofyl.

Zeleninové šťávy zařaďte do jídelníčku pozvolna

Chce to ale čas, účinky nepoznáte za den či dva, jestliže ale zařadíte třeba jen pár skleniček zeleninové šťávy během týdne, poznáte rozdíl celkem rychle. Pokud zeleninu moc nejíte, začněte zeleninové šťávy do svého jídelníčku zařazovat postupně a pozvolna, aby si tělo mělo čas na ně zvyknout. Začněte sklenkou týdně a uvidíte, že se časem dopracujete k tomu si skleničku dopřát každý den. Máte-li skvělé recepty, zeleninové šťávy budou chutnat i těm, kteří se zelenině spíše vyhýbají. Do čerstvých zeleninových šťáv můžete pro lepší chuť přidat jeden či dva kousky ovoce, bylinky nebo koření. Výživoví poradci doporučují ovoce jíst celé, protože obsahuje důležitou vlákninu, z čerstvé zeleniny si pak dělat šťávy. 

zeleninové šťávy
foto: Pixabay

Zeleninové šťávy versus zelenina tuhá

Proč dělat ze zeleniny šťávu a nejíst ji celou? Má to nějaký smysl a je v tom rozdíl? Smysl to má, rozdíl je v tom veliký a spočívá v rychlosti, za jak dlouho se výživné látky vstřebají do těla. Pokud jíte syrovou zeleninu celou, budete ji trávit několik hodin a tělo při trávení spotřebuje spoustu energie. Pokud si dáte misku ovoce nebo zeleniny, budete ji trávit 5 až 7 hodin. Připravíte-li ze stejného množství šťávu, budete ji trávit jen 15 minut! To už je pořádný rozdíl. Teď si k tomu připočtěte i všechno další, co sníte. Dovedete si představit, kolik energie tělo vydá, aby to všechno zpracovalo? Pomůžete ulevit trávicí soustavě aspoň tím, že ze syrové zeleniny uděláte tekutou.

Jak připravit tekuté zeleninové šťávy

V podstatě dvojím způsobem. Buď pomocí odšťavovače nebo mixéru. Odšťavovač odstraňuje dužinu a šťáva je pak velmi řídká. Pokud šťávu uděláte v mixéru, dostanete hustou šťávu, ve které vláknina zůstane. Ta pak čistí a pomáhá udržovat zdravá střeva. Obě cesty mají své plusy a je nejlepší je kombinovat. Šťáva bez dužiny připravená v odšťavovači tělu dodá rychle živiny a šťáva připravená v mixéru, která obsahuje vlákninu, pomáhá udržovat zdravé střevo. A zdravé střevo je, jak známo, klíčové pro celkové zdraví celého organismu.

Šťávové diety. Jak to s nimi je a jsou zdravé?

Možná jste se setkali s různými redukčními i zdravotními dietami, které jsou založené na pití zeleninových šťáv po nějakou dobu, obvykle od 5 do 11 dnů. To opravdu nezkoušejte. Pro tělo je tento způsob diety naprosto nevhodný a zatížíte tím organismus natolik, že mu jen ublížíte. Samozřejmě, že zhubnete, ale ztracená kila pak půjdou rychle nahoru. Jo-jo efekt určitě znáte. Extrémní a krátkodobé diety prostě nefungují. Výsledkem pak není nic jiného než rozhozený organismus v rovině fyzické a psychické. Základem všeho je rovnováha. Naučte se zařadit do jídelníčku jednu sklenku zeleninové šťávy denně a za krátký čas uvidíte, jak se tělo mění a ruku v ruce s ním i psychika.

Zdroj: Čerstvé šťávy (Sarah Cadji), Wikipedie

Přečtěte si také:

Připravte si zeleninové saláty, které nemají více než 250 kalorií

Měsíček lékařský je bylina téměř zázračná. S čím pomůže a jak ho zpracovat

Kopřiva. Detoxikuje i posiluje organismus a pomáhá léčit celou řadu nemocí

Kurkuma má více než 150 léčivých účinků a stále se objevují nové

Líbil se vám článek? Podělte se o něj se svými přáteli:

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
klíšťata, klíště

Víte, kde najdete všechny důležité informace o klíšťatech?

Klíšťata číhají všude – v lesích, na loukách, v zahradách i městských parcích. Až 20% jich přenáší na člověka některou ze závažných nemocí. Riziko infekce a nákazy můžete snížit na minimum, pokud budete vědět nejen, jak se chránit, ale i co dělat v případě, když chcete mít jistotu, jestli přisáté klíště nebylo nakažené.

červnové byliny

Červnové byliny. Co sbírat, jak je uchovat a co z nich připravit

Červnové byliny. Červen je podle bylinkářů nejvhodnější měsíc pro sběr léčivých rostlin. V tomto čase nejdelších dnů a nejkratších nocí mají byliny nejvyšší koncentraci léčivých látek. Co sbírat a jak je uchovat, abyste mohli jejich sílu využívat po celý rok?