19.8.2022
Pátek
Svátek slaví
Ludvík
19.8.2022
Pátek
Svátek slaví
Ludvík

Velkeucho.cz » O životě » Svět je takový, jaký si ho uděláte aneb jaké si to uděláš, takové to máš

Svět je takový, jaký si ho uděláte aneb jaké si to uděláš, takové to máš

psychologie
Psychologie, foto: Pixabay
Psychologie. Jakou realitu si ve vlastním světě vytvoříte, taková bude. Jako lidé máme jednu obrovskou výhodu – můžeme si vybrat, jak se na věci okolo nás i svůj vlastní život budeme dívat.

Určitě znáte písničku 1. Signální od skupiny Chinaski, kde se zpívá „jaký si to uděláš, takový to máš“. Je to přesně tak, jakou realitu si ve vlastním světě vytvoříte, taková bude.

V moudrých knihách se píše, že věci nevidíme takové, jaké jsou, ale vidíme je takové, jací jsme my. Tedy logicky, každý jsme jiný, tedy každý ten svět vidíme trochu jinak a po svém. Jak ho vidíme, záleží na našich zkušenostech, prožitcích, citech i momentální situaci, ve které se náš život nachází.

Psychologie

Malá ukázka ze života

Představte si situaci: Dva lidé hledají práci (říkejme jim třeba Petr a Pavel) a stále ji ne a ne najít. Už oba odpověděli na mnoho inzerátů, ale buď odpověď nepřišla vůbec nebo byla zamítavá. Podívejme se, jak se k tomu po tolika zdánlivých prohrách postavili:

Petr rezignoval, začal pochybovat o sobě, svých schopnostech a propadl se do smutku a depresí. Hledal viníka a přestal se dále snažit.

Pavel si vzal všechny zamítavé odpovědi a začal pátrat po tom, proč zrovna on neuspěl, v čem je chyba a co dělá špatně. Domnělé selhání tedy obrátil ve svůj prospěch – zjistil, co dělá špatně a začal dělat věci jinak. Hledal jinou cestu, jiné řešení.

Viník nebo příležitost

Jde o to, že každý z nás reaguje na stejnou realitu úplně jinak. Petr a Pavel se nacházejí v úplně stejné situaci, jsou bez práce, chtějí si ji najít, ale zatím se to ani jednomu nepodařilo. Tady se jejich cesty rozdělily, každý realitu vidí jinak a postaví se k ní úplně odlišným způsobem. Jeden rezignuje a druhý vidí v neúspěchu příležitost něco změnit a začít dělat věci jinak. Stejná situace, různá rozhodnutí a jiný výsledek, o kterém nakonec rozhodneme jen my sami. Zatímco někdo hledá viníka, jiný v tom stejném najde příležitost.

To, co nás v životě potká, má takový význam, jaký mu přisoudíme. Tedy jestli budete hledat viníky nebo příležitosti posunout se v něm dál a výš, je jen vaše volba a rozhodnutí!

Psychologie

Co a jak

Vaše vědomá mysl (EGO) vám každý den bude tvrdit, že nejste dost dobří, že byste si měli dělat starosti s tím nebo s tím. Pořád samé pochybnosti o vás samotných i o tom, co děláte nebo neděláte. V mysli se nám přehrává z větší části to, co děláme špatně než to, co se nám povedlo. Máte to také tak? Nejste v tom sami, takto to v životě má většina lidí. Tohle nám není vůbec ku prospěchu, táhne nás to do minulosti a nutí nás o ní přemýšlet a vracet se k ní. Jenže změnit už ji nemůžeme, nevlastníme stroj času, abychom se do ní vrátili a udělali věci jinak a lépe. K dispozici máme jenom dnešek a budoucnost. Co jsme udělali špatně v minulosti, změnit nejde, ale můžeme se z napáchaných chyb poučit. Je tedy na čase s tím něco udělat a posunout svůj život k lepšímu. Nenechat se ovládat vnitřním hlasem, který nás bude přesvědčovat že to, co chceme stejně nedokážeme. Máte nápad, sen nebo přání, ale bojíte se pustit do jejich realizace a víte sice, co byste chtěli, ale nevíte, jakým způsobem toho dosáhnout a váš vnitřní hlas vám našeptává, když nevíte, jak to udělat, nemůže se vám to podařit. Pak zkuste obelstít vědomou mysl a oddělte CO chcete udělat od JAK to chcete udělat. Když se objeví nepřející vnitřní hlas (objeví se vždycky), řekněte mu: „Ještě nevím, ale určitě na to přijdu“. Uvidíte, že on po čase zmizí a přestane vás odrazovat od snů a jejich realizace. Urychlit tento proces můžete, když si představíte, že už tu ten vtíravý a nepřející hlas není. Představujte si ho, jak pomalu odchází a mizí v dálce.

Risk a nejistota

Druhým cílem vašeho EGA je zabránit vám jít do něčeho nejistého nebo riskantního. Vaše sny jsou přece nejisté a riskantní, a to ono ví a bude se snažit o tom přesvědčit i vás. Co většinou uděláte? Svých snů se vzdáte a časem o nich přestanete přemýšlet. Vaše EGO se vás snaží přesvědčit, že se už stalo něco, co by se mohlo stát v budoucnosti. Což je ve své podstatě zvláštní. Svoji budoucnost máte ve svých rukou a můžete ji ovlivnit a tvořit k obrazu svému. Vaše EGO se toho děsí, ale nedejte na něho a jděte za svými sny. Naše EGO není zlé, jen nás chce chránit, aby se nám nestalo něco zlého.

Jak se domluvit sami se sebou

Musíte se domluvit sami se sebou, tedy sami se svým EGEM. Můžete se s ním hádat, v duchu i nahlas, můžete se vztekat a bojovat s ním, ale jak už jistě víte, hádkou se se nic nevyřeší, jen se problém ještě prohloubí. Jen tak na okraj, víte, kolik lidí musí být u toho, aby mohla vzniknout hádka? Asi odpovíte, že přece dva. Psycholog by vám ale řekl, že jeden. Vy a vaše EGO, tedy dohromady jeden člověk.

Jak neposlechnout hlas EGA a jít za svými sny

Naším cílem je dát EGO stranou, utišit ho a otevřít si tak dveře k plnění snů, které před námi EGO neustále zavírá klíčem zvaným „pochybnosti“. Jak mít tedy EGO pod kontrolou místo toho, aby nás ovládalo? Psychologové doporučují svým klientům toto cvičení.

Psychologie

Rady psychologů. Cvičení na utišení ega

Sedněte si do křesla nebo lehněte do postele. Soustřeďte se, zavřete oči, dlouze se nadechněte a řekněte: „Děkuji ti.“ Dlouze vydechněte a představte si, jak dech klesá od úst až do břicha a tam se rozplyne. Váš hlas bude pomalu utichat. Nyní vše opakujte ještě jednou. Pocítíte, jak vám do hlavy vstupuje tichý šepot. Je to hlas vašeho já osvobozený od hlasu EGA. Je něžný a šeptá vám „Miluji tě.“ Vy odpovíte: „Děkuji ti.“ V tuto chvíli se vám sníží tlak, zpomalí dech i pulz.  Otravný hlas EGA se vzdává a vy pocítíte absolutní klid.

Když se tuhle techniku naučíte, uděláte velký posun ve svém životě. Mějte na mysli, že vždycky máte na výběr, a to daleko více možností, než si myslíte. Když si myslíte, že už jste je všechny vyčerpali, pak věřte, že se někde schovávají ještě další!

Zdroj: Wikipedie

Líbil se vám článek? Podělte se o něj se svými přáteli:

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Všímavost. 7 snadných kroků ke zvládnutí stresu a negativních myšlenek

Všímavost je dovednost a určitý přístup k životu, který je starý několik tisíc let a je součástí buddhistické filozofie. Do moderní západní medicíny ji přenesl profesor na Lékařské fakultě Massechusettské univerzity Jon Kabat-Zinn. V 80. letech minulého století vytvořil speciální program na zvládání stresu, který už pomohl tisícům lidí napříč světem, aby ho lépe zvládali a prožili šťastný život.