22.5.2022
Neděle
Svátek slaví
Emil
22.5.2022
Neděle
Svátek slaví
Emil

Velkeucho.cz » Zdraví » Jak docílit krásného a zdravého opálení. Co je opravdu důležité?

Jak docílit krásného a zdravého opálení. Co je opravdu důležité?

Foto: Pixabay
Jak se správně opalovat, abyste se nespálili, ale zároveň do těla dostali dostatečné množství tolik potřebného vitaminu D? Když pokožku spálíte, hrozí zdravotní rizika. Pokud nebude mít organismus dostatek vitaminu D ze sluníčka, zdravotní problémy vás také neminou. Poradíme, jak docílit rovnováhy a přidáme recept od bylinkářů na přípravu čistě přírodního prostředku na zklidnění a regeneraci pokožky.

Jak je to s „déčkem“

Vitamin D patří mezi vitaminy rozpustné v tucích. Je to komplex sloučenin, které mají pro naše zdraví fyzické i duševní zásadní význam. Nejdůležitější z tohoto komplexu je vitamin D2 a D3. Do těla se dostávají z potravy a slunečních paprsků. 

Proč je vitamin D pro tělo tak potřebný

Je důležitý pro zdravé a silné kosti a zuby, chrání organismus proti virům různého původu, posiluje imunitu, má vliv na srdce, krevní tlak i cévy. Snižuje riziko výskytu rakoviny, demence i Alzheimerovy choroby. Bylo prokázáno, že jeho nedostatek vede k psychickým potížím od nespavosti po depresivní stavy. Člověk, který má vitaminu D málo, je unavený, podrážděný, bez nálady a může být i častěji nemocný. Málo vitaminu D pak snižuje hladinu vápníku v těle, což způsobuje řadu dalších komplikací. Typickými příznaky nedostatku vitaminu D je vypadávání vlasů nebo pomalé hojení ran i bolesti svalů.

Mnozí lidé mají vitaminu D nedostatek a málokdo ví, že na vině může být i kromě dalších faktorů i nesprávné používání prostředků na opalování.

Jak dostat vitamin D do těla

Uvádí se, že bychom měli každý den pobývat na slunci 10 až 30 minut, abychom měli vitaminu D dostatek. Nejvíce se vitaminu D tvoří od května do konce září, a to mezi 11. a 15. hodinou. V jiných měsících a časech se ho tvoří minimum. 

Vitamin D můžeme získat i z doplňků stravy. K dostání jsou ve formě kapek, kapslí nebo tablet. Doporučené množství najdete v příbalových letácích. U lidí, kteří mají extrémní nedostatek vitaminu D, jeho množství určí lékař. 

Jak poznat, že je sluneční záření pro tvorbu vitaminu D slabé

Je to snadné a máte 2 možnosti. Pokud je UV index pod 4, sluneční záření je slabé a není schopné zajistit dostatečnou tvorbu vitaminu D. Jestli je slunečné záření dost silné, můžete také jednoduše zjistit podle stínu. Je-li stín delší než výška vaší postavy, pak je záření také slabé.

Jak je to krémy na opalování

Opalovací krémy používejte s mírou. Sice chrání pokožku před spálením, ale na druhé straně blokují tvorbu vitaminu D. Velkou roli také hraje, jaký přípravek používáte. Opalovací krémy s chemickými filtry nebo krémy s obsahem filtrů, které na pokožce vytvoří ochrannou vrstvu a poté je smyjete vodou. Také je třeba se zamyslet, jaký faktor v danou chvíli potřebujete. Na ostrém slunci nebude stačit SPF 5 a naopak při podvečerní procházce nebudete potřebovat SPF 50. Je dobré mít doma i na dovolené krémy s více faktory. 

Jak zklidnit a zregenerovat popálenou pokožku 

Bylinkáři doporučují si na pokožku podrážděnou a spálenou od slunečních paprsků připravit přírodní prostředek z ostropeřce mariánského a kokosového oleje. Ostropestřec pokožku zklidní a zregeneruje. 

Recept na olej z ostropeřce mariánského

Semínka ostropeřce mariánského nadrtíte najemno a smícháte s přiměřeným množstvím kokosového oleje. Necháte den, dva odstát a máte hotový čistě přírodní tělový olej, který použijete na zklidnění a regeneraci pokožky spálené od slunce.

Jak ještě účinněji předejít nebezpečnému spálení pokožky

Pokud se chystáte v létě na dovolenou a budete hodně času trávit na slunci, pak začněte tělu dodávat beta-karoten. Je jedno, jestli pojedete k moři na jih nebo zůstanete doma, beta-karoten je důležitý a prospívá k tvorbě kožního barviva, ať jste na sluníčku kdekoliv. Jen nezapomeňte, že beta-karoten musíte užívat už měsíc až dva před létem, aby právě tato cesta byla účinná. Je nejlepší ho získat z přirozených zdrojů, tedy z potravy, ale koupit se dá i v tabletách. Přirozeně se vyskytuje v mrkvi, červených plodech (například kustovnice čínská) či v řadě ovoce a zeleniny. Výborným přirozeným zdrojem je také mladý ječmen nebo obiloviny či řasa chlorela.

Líbil se vám článek? Podělte se o něj se svými přáteli:

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
cholesterol

Cholesterol. Je opravdu tak zlý, jak si o něm spousta lidí myslí? 

Mnoho lidí se na cholesterol dívá jako na něco škodlivého, co by do našeho zdravého života rozhodně nepatřit nemělo. Je to ale velký omyl, jde o životně důležitou látku, bez které zdravý organismus nemůže fungovat. On je totiž cholesterol „zlý“ a cholesterol „hodný“. Abyste je dokázali rozlišit, je třeba o něm vědět aspoň pár základních faktů.

Pampeliška. Jak využít jejich sílu po celý rok. Rady, tipy a recepty

Smetanka lékařská, nebo také pampeliška, je rostlinka, která toho má ve svém repertoáru opravdu hodně. Dokáže pomáhat v boji s mnoha nemocemi, pomůže při hubnutí a používá se také jako pleťová voda. Je bohatá na vitamíny i minerální látky. Co z ní připravit a jak si ji uchovat po celý rok? Tady najdete rady i recepty.

Kopřiva. Detoxikuje i posiluje organismus a pomáhá léčit celou řadu nemocí

Kopřiva dvoudomá. Bylinkáři a léčitelé říkají, že je univerzálním prostředkem k detoxikaci organismu, k vyčištění krve a k odstranění jedovatých zplodin z těla. Kopřiva dodá tělu minerální soli a vitamíny, které posílí celý organismus, a tím také podpoří zdraví a krásu. Nejúčinnější je tato kúra samozřejmě na jaře.

O houbě reishi se říká, že je zázračným lékem věčného života

Reishi je houba s vysokým obsahem léčivých látek. Téměř vše, co se o ní tradovalo po staletí, bylo současnými vědeckými studiemi změřeno, dokázáno a potvrzeno. Mezi houbami je naprostým unikátem, který je jakýmsi přirozeným přírodním recirkulačním organismem, tedy vyrábí si vlastní výživné látky. Možná ji budete znát pod názvem ganoderma lucidum, lesklokorka nebo lingzhi.

Víte, kde najdete všechny důležité informace o cukrovce?

Cukrovka – diabetes je velmi závažné onemocnění, které vás může připravit o zrak, ledviny a v krajním případě i o život. V České republice se dnes dotýká téměř každé rodiny. Diabetiků žije v Česku asi 900 000 a předpokládá se, že další tisíce o něm neví. Víte, kde o ní najdete všechny důležité informace?