Třetí díl seriálu „Rozjet vlastní podnikání ve středním věku. ANO nebo NE?“ Můj produkt, zákazníci a konkurence.

Už víte, v čem byste chtěli podnikat? Máte připravenou tužku, papír, uvařené dobré kafe či nalitou sklenku vína? Tak jdeme na otázky! Odpovídejte pravdivě a přemýšlejte do hloubky. Tady nic neošidíte, jedete si totiž na vlastním a za své peníze.

Jaký je můj produkt či služba?

Co přesně budu nabízet? Jeden produkt, několik výrobků? Jednu službu či více služeb. Budu portfolio rozšiřovat nebo nějak zdokonalovat? Pokuste si sednout a dát na papír charakteristiku produktů nebo služeb, které chcete nabízet.

Kdo by měli být moji zákazníci?

Definujte si skupiny zákazníků. Nejlépe přesně a konkrétně, pokud umíte kreslit, klidně si je i načrtněte. Z každé skupiny vyberte zástupce a dejte mu jméno, zkuste si pod tím představit konkrétního člověka. O své cílové skupině tak získáte mnohem bližší představu. Např. Jana – věk 45 let – vzdělání středoškolské – žije ve větším městě – má rodinu – 3 děti. Udělejte si tabulku a v ní kolonky: jméno – věk….,   a cílové skupiny lidí do ní vypište sestupně podle důležitosti a velikosti.

Jaká je v oboru konkurence a kdo to je? 

Nejen jaká je konkurence, ale i kolik jí je (ne let, ale počet :o)). Snažte se vypátrat co nejvíce informací, prostudovat její weby, pokud jsou to obchody či služby, tak si je v okolí zmapovat a navštívit. Pak si sepsat, co se vám tam líbilo a co ne, co byste udělali jinak. Zeptejte se i svých přátel a známých, jaké zkušenosti a poznatky mají. Více očí více vidí. Vypište si konkrétní firmy. Úplně ideální by bylo promluvit si přímo s konkurencí, což ale většinou možné není.

Dělá něco konkurence špatně a já bych to dělal/dělala lépe?

Pokud si uděláte tabulku: jméno firmy – plusy – mínusy – jak bych to děl/a já, budete mít přehledně zmapovanou situaci. Snažte se vše detailně vypsat, abyste to měli černé na bílém, ne jen v hlavě.

Jakou bych měl/a konkurenční výhodu?

Bude mít moje podnikání nějakou výhodu oproti konkurenci? Nějakou přidanou hodnotu, kterou se budu od konkurence odlišovat? Vnesu do oboru něco nového nebo jiného? Ne vždy je to ale nutné, záleží na oboru, ale je to vždy dobré mít třeba aspoň vizi do blízké budoucnosti.

Jak to bude dál?

Už víte, v čem byste chtěli podnikat, máte vizi, nápad i víru, že je to správná cesta? Pak pokračujeme společně dále k cíli. Ve čtvrtém dílu našeho seriálu se naučíme pracovat s jedním důležitým nástrojem pro analýzy. 

Přidejte se na naše FB stránky Velké ucho1, ať vám nic důležitého (nejen z téhle oblasti) neunikne. A pro vaše příspěvky a náměty je tady naše-vaše FB skupina Aktivní lidé ve středním věku 40+. Inspirace pro život.