Téma: Umíte si spolu hrát?

Ve škole a školce se pedagogové věnují rozvoji dětských dovedností. Akademických dovedností. To, jak se bude dítě chovat v životě, jak bude reagovat na nenadálé situace a styl, jakým bude řešit problémy, či čím se v životě nakonec stane, to máte v rukou vy. Rodič. Vy totiž můžete dítěti hrou ukázat dospělý svět. Máte na to čas?

 

821831 BABY born for babies_Spirala s aktivitami pro miminka12Psychologové poukazují na alarmující nedostatek času, který rodiče věnují svým dětem. Jistě je modernější, efektivnější i pohodlnější zapnout telku, pustit tablet, vložit dítěti do ruky mobilní telefon. Televize v dětském pokoji není výjimkou – a z toho všeho vychází jediný výsledek: Dnešní děti si neumějí hrát, i když toto tvrzení zní jako přitažené za vlasy. Hraní je přece dovednost, kterou by mělo umět každé dítě, že… Tak nějak automaticky. Problémem je, že málokterý rodič je tak osvícený, aby si uvědomil, že právě i této dovednosti se musí dítě naučit, odkoukat ji od dospělého člověka, nebo staršího sourozence. Nechejte batole s hračkami v pokoji a jediné, co mu půjde, bude destrukce. Nic dalšího ho totiž nenapadne.

Hra (a umění hry) je sofistikovaným vývojovým stupněm, ke kterému musí každé dítě dospět. Hrou jako takovou si dítě osvojuje sociální i kognitivní schopnosti, získává konceptuální myšlení, poznává zákony logiky, akce a reakce. Dokáže také rozpoznat symboly, náznaky v komunikaci.

821817 BABY born for babies Kosticka s aktivitami pro miminka12Neproduktivní hra bývá kolem dvou let věku vystřídána zábavou produktivní, dokáže argumentovat, uhájit si postupně vlastní prostor i hračky. Získává schopnost vcítění se, imaginace. Zapojuje fantazii a své představy zvládne jednoduše popsat. Charakteristika hry předškoláka je pak popsána následovně:

  1. Děti dokáží s pomocí hraček připravit scénář pro hru, rozpoznají a směřují k určitému cíli, hodně z jejich zábavy je popsáno, či nahrazeno symboly v komunikaci.
  2. Děti v předškolním věku zvládnou několik rolí najednou, vcítí se do postavy plyšového pejska, staré ježibaby, éterické víly. Stále přitom ale sledují nit příběhu, vědí, co chtějí hrou sdělit.

Výše uvedené okoukávají předškoláci od svých rodičů. Proto je doporučováno vyhovět jejich přáním a hrát si s nimi na paní prodavačku, veterinářku, nechat se česat v rámci hry „na kadeřnici“. Díky takovým hrám se vaše dítě naučí logicky směřovat k cíli. Promyšlenému cíli. Což ho tablet, ani mobil rozhodně nenaučí. Souhlasíte?

Pedagogové se shodují na tom, že téměř polovina prvňáků nastupujících do školy neumí zapojit fantazii, nezvládá domyslet krok dva. Proto, že se rozvoji těchto kompetentností rodiče dostatečně nevěnovali. Podpořte dětskou zralost a zapojte se do hry. Existuje spousta hraček, které jsou mezi dětmi oblíbené a navíc prohlubují výše uvedené dovednosti. Podporují imaginativní hru, učí je, jak si efektivně hrát, prožívat příběh.