Složité jako CUKROVAR? Nikoliv jako FACEBOOK! Víte, jak tenhle fenomén zvaný Facebook funguje?

Když je něco hodně komplikovaného, říká se, že „je to složité jako cukrovar“. V dnešní moderní internetové době by se to dalo poupravit na „je to složité jako Facebook“. Kdo není profík na sociální sítě, bude možná překvapený, jak tenhle složitý mechanismus funguje a jak nám vybírá, co je podle něho pro nás to nejlepší, co se nám má zobrazit. Pojďme se na to tedy aspoň zkráceně podívat. Připravili jsme pro vás seriál o TAJÍCH fenoménu zvaného FACEBOOK.

Facebook je velmi složitý stroj, který pracuje na principu algoritmů, ty pak podle mnoha faktorů vyhodnocují, co uvidíte a co ne. Aby to bylo ještě komplikovanější, tak se jeho algoritmy dost často mění, co platí tedˇ, zítra už může být úplně jinak. Proč? Jednoduše proto, aby postupem času majitel Facebooku donutil firmy a lidi za stránky platit, to je jeho cílem. Facebookoví mágové jsou fiškulíni a sledují, co na síti frčí, co se lidem líbí, to pak jednoduše omezí a sníží zobrazování. Toho si pak všimnou majitelé stránek, skupin i soukromých profilů, kterým se to samozřejmě nelíbí. Pokud chtějí, aby jejich příspěvky viděl nějaký počet lidí, musí za to zaplatit, ať se jim to ve finále líbí nebo ne. Doba, kdy to šlo jako po másle, počet sledujících rostl, aniž by to něco stálo, je nenávratně fuč. 

Dlouhodobá strategie Facebooku je taková, že pokud firma nebo člověk neutratí nějaký ten peníz za reklamu, jeho příspěvky prostě časem neuvidí skoro nikdo a poté třeba vůbec nikdo. Ještě to tak úplně není, ale mílovými kroky se to k tomuto modelu blíží. Facebook není charita a jeho majitel Mark Zuckrberg s ním podniká jako každý jiný velkopodnikatel, tedy primárně jde o zisk, nikoliv o naše blaho. A to o zisk co největší. Od toho se to pak samozřejmě všechno odvíjí – tedy vydělat, co nejvíce to jde a dokud to jde.

Má to ale i druhou stranu mince. Když Facebook začínal, byly na něm stovky lidí, dnes jsou to milióny v každé zemi a každým dnem jejich počet roste (uvádí se, že ho celkem sledují asi 3 miliardy lidí!). Logicky se s počtem sledujících zvyšuje množství příspěvků, i kdybyste na síti seděli 24 hodin denně, nikdy byste neměli šanci vidět je všechny. Máte okruh přátel a určitě sledujete spoustu stránek a jste členy mnoha skupin, což už dává dohromady slušný počet příspěvků za den. Proto nějaký výběr fungovat musí

No a k tomu všemu ještě připočtěte ty sponzorované (placené) příspěvky, které mají samozřejmě přednost před těmi neplacenými. Jsou vám servírované podle toho, co sledujete, kde bydlíte, jaké příspěvky sami dáváte a co komentujete, kolik vám je let….  Divili byste se, co všechno o vás Facebook ví!

Pokud vás toto téma zajímá, přečtěte si i naše další články věnované tomuto tématu.