Pochybujete o sobě, nedaří se vám plnit si své sny a změnit svůj život k lepšímu? Pak na to zkuste jít jinak!

Jak změnit svůj život a dostat to, co chcete.

Pochybovat o sobě samém, o svých schopnostech a nedostatcích je zcela přirozené a dělá to většina lidí. Někdy jsou ale tyto pocity tak silné, že člověka brzdí a způsobují mu vlastně permanentní stres. Psychologové umí tyto obavy nechat rozplynout, a tím uvolnit energii k cestě za spokojenějším životem. Naučte se to i vy.

Určitě jste si někdy v životě položili stejné otázky jako slavný malíř Paul Gauguin, jehož nejslavnější obraz má název „Odkud přicházíme? Co jsme? Kam jdeme?“ Není to jen slavné umělecké dílo, ale dalo by se říct, že to jsou otázky, na které se snažil najít odpověď celé lidstvo i každý jednotlivec. Ale podařilo se to málokomu…. Aby toho nebylo málo, můžeme k nim přidat ještě další dvě „Proč tady jsme?“ a „Má náš život nějaký smysl?“ 

Kde se ty pochybnosti vlastně berou?

Ve skrytu duše člověk vlastně pořád o něčem pochybuje. Kdybyste si dali tu práci a spočítali kolikrát za den to je, asi byste se večer divili! Každý z nás má jistě spoustu přání, která jsou objektivně nesplnitelná, někdo by se třeba rád podíval do vesmíru, jiný by chtěl umět létat, další se třeba podívat do středu země. Tohle zatím možné není. Jenže náš mozek je tak trochu prevít a pak může dospět k závěru, že nemůžeme dosáhnout toho, co si vysníme a přejeme a někdy jde ještě dále – nemůžeme dosáhnout ničeho a prostě a jednoduše rezignuje na jakákoliv naše i splnitelná přání. A v tom je třeba udělat změnu, jinak se svým životem nebudeme nikdy spokojeni. Prostě změnit pohled na to, že to, co máme ve svých rukou, změnit můžeme. Teorie je ale jedna věc, v praxi to je ale mnohem složitější, brání nám v to právě obavy a strach, že to nakonec nevyjde. Psychologové dokážou člověka nasměrovat tak, aby se obav zbavil a přestal se bát změn k lepšímu.

Jen vy sami jste pánem a strůjcem svého života a co máte ve svých rukou, to vždycky změnit můžete! 

Prvním krokem je, CO chcete změnit.

Je jedno, jestli je to cíl velký nebo malý, princip je stejný. Definujte si cíl, výsledek nebo to může být také sen. Pro názornější příklad budeme pracovat třeba s přáním-cílem: chci se naučit dobře fotit.

Cíl si musíte nejprve správně definovat. Nikdy si neříkejte to, co nechcete, ale to, co chcete. Špatně by tedy bylo: nechci už dělat tak špatné fotky. Správně je: chci se naučit dobře fotit.

Druhým krokem je způsob, JAK to chcete změnit.

Cílem je odstranit strach a obavy, které zakořenily ve vaší mysli. Nezabývejte se tím, co nemůžete udělat, ale zaměřte se na to, co udělat můžete. Musíte tedy změnit svůj pohled a myšlení od „to nemůžu k to můžu“. Pokud si budete říkat, že něco nedokážete, mysl se naprogramuje k tomu, že to tak bude, a naopak, pokud mysl naprogramujete k tomu, že můžete, je to správná cesta, která vede ke šťastnějšímu životu a splnění přání. 

Nedaří se vám plnit si své sny? Pak v životě něco změňte. 

Udělejte prostě něco jinak, než jste dělali doposud a na co jste byli zvyklí. Má to logiku. Když děláte něco stejně, výsledek bude stejný. Znáte Einsteinův citát: Jen blbec dělá věci stále stejně a očekává jiný výsledek. Tak přesně o to tady jde. Jaká je definice šílenství? Dělat stejnou věc znovu a znovu a očekávat jiné výsledky. Jenže většina lidí dělá přesně tohle! Stále dokola stejné věci a chyby a diví se, že se dostavují pořád tytéž výsledky. Krásným příkladem ze života může být hledání partnera. Možná to bude váš případ nebo někoho takového určitě znáte. Člověk si většinou hledá stále stejný typ partnerů, většinou těch, se kterými to nikdy nedopadlo dobře, když se nad tím pak zamyslíte, dojdete k názoru, že jsou si podobní jako vejce vejci.

Pokud věci fungují, jak chcete, klidně je nechejte plynout stejně. Pokud ale nefungují podle vašich představ, dělejte je prostě jinak. Možná se vám to nepodaří hned napoprvé a dojdete do několika slepých uliček, ale jednou tu správnou cestu určitě najdete. Chce to jen odvahu, sbalit kufry a říct sbohem něčemu, co už nechcete.

Když chcete změnu, musíte si věřit.

Bez toho se nepohnete z místa. Pokud nevěříte v to, čeho chcete dosáhnout, ve finále se nedostanete nikam. Věřit, že něco dokážete, je velký krok k vysněnému cíli. Jak na to? Psychologové doporučují pozitivní afirmace, které je potřeba často opakovat a klást si je v duchu i nahlas. Například „Tohle určitě hravě zvládnu“, „Jsem fakt dobrý/á“, „Věřím, že to dopadne dobře“. 

Klaďte si přívětivé otázky.

Další technikou, jak docílit změny, je kladení přívětivých otázek místo nepřívětivých, které většinou vždycky zvítězí, aniž chcete, jsou prostě silnější. Zkuste tedy vědomě nepřívětivé otázky vyměnit za přívětivé. Například když se vám nepovede upéct dobrý moučník, což se občas stane i profíkům, postěžujete si nejspíš: „Jsem to ale patlal, neumím ani upéct buchtu!?“. Ono se vám určitě mnohem více buchet povedlo, než nepovedlo, ale většinou se za ty dobré nechválíte, považujete to za samozřejmost, což je chyba. Zkuste to tedy jinak, a pokaždé, když se vám moučník povede se v duchu i nahlas pochvalte: „Buchta je výtečná, jsem já to ale báječný cukrář/ka?“ Víte, jak se to říká: „Pochvalte se sami, nikdo jiný to za vás neudělá.“ Tak si na to vždycky vzpomeňte.

Když o sobě nebudete stále pochybovat, ale začnete sami sebe brát takoví, jací jste, budete váš život mnohem šťastnější a určitě se bude měnit k lepšímu. Věřte nám, je to vědecky dokázáno a vyzkoušeno v praxi! 

Pokud se vám líbil tento článek, určitě pro vás budou inspirací také tyto:

Máte „blbou“ náladu? Udělejte těchto 8 kroků a uvidíte, že bude zase fajn. Ručíme za to!

Jak se dá naučit ŽÍT SE STRESEM a být šťastný, i když tu je s námi napořád?

Všímavost. 7 kroků ke zvládnutí STRESU a NEGATIVNÍCH MYŠLENEK.

Ilustrační foto: Pixabay