Nový trend v módě je „slow fashion“. Kvalitní oblečení, které dlouho vydrží.

Nový trend, který v překladu znamená pomalá móda. Slow fashion je variantou pro ty, kteří nechtějí sebe a své děti oblékat do modelů, které vznikají ve velkovýrobnách jihovýchodní Asie.

 

 

Rozbora-osvezujíci saten - info o ceně na internetu_lowZa časů našich prababiček a babiček měly oděvy zcela jinou úlohu, než dnes. Modely od Podolské se dědily z generace na generaci, kdo si mohl dovolit kvalitního návrháře, byl hvězdou společnosti. A dnes? Každoročně, hned několikrát nás zahlcují módní řetězce novými kolekcemi, jenže: Tričko, halenku nebo kalhoty párkrát vyperete, model ztratí tvar, nezřídka i barvu. Takže jste vlastně nucena jít do obchodu znovu a utrácet za svetry z akrylového vlákna, trička z té nejslabší gramáže bavlny.

Módní návrhář Richard Rozbora je vyznavačem konceptu slow fashion. Je to nový trend, který v překladu znamená pomalá móda. Návrhář dále objasňuje: „ Jde o odpověď na masovou nadprodukci ekologicky i eticky zatíženého oblečení. Slow fashion je variantou pro ty, kteří nechtějí sebe a své děti oblékat do modelů, které vznikají ve velkovýrobnách jihovýchodní Asie a kde nezřídka pracují také malé děti“.

Současný módní průmysl funguje přesně obráceně. Zamyslela jste se někdy nad tím, jak je možné, že stejné šaty jsou v některých řetězcích k mání v Číně, zároveň v Americe, ale také u nás, v České Republice? A přitom stojí jen pár stovek? Je to proto, že na jejich výrobu jsou využívány levné materiály, u nichž se nepočítá s tím, že by měly vydržet déle, než jednu sezonu, šijí je dělníci, kteří za svou dvanácti hodinovou – i delší směnu dostanou několik desetikorun, navíc si také nikdo neláme hlavu s tím, že při tak masivní produkci dochází ke znečištění životního prostředí. Výroba spotřebovává velké množství vody, paliv, což je zase dáno tím, jakým způsobem je produkt přepravován z místa vzniku ke koncovému zákazníkovi.

Rozbora - společenské šaty.
Rozbora – společenské šaty.

Stejně jako lidé odmítají fastfoodové jídlo, začínají pomalu odmítat také rychloobrátkovou módu a rádi investují do kousků, které jsou nadčasové, precizně zpracované a prakticky nezničitelné. Zpomalení jako trend tedy nezaznamenaly jen restaurace, ale také architektura, design, zemědělství, ale také způsob trávení dovolených. A v neposlední řadě právě móda. Hnutí SLOW oslovuje stále více lidí, kteří se zamýšlejí nad tím, jaké environmentální důsledky má jejich každodenní chování.

Prachy v prachu

Možná namítnete, že výše uvedené je sice pěkné, vy ale nemáte na to, abyste utratila majlant za halenku. Rozbora uvádí na pravou míru: „Je nutné si uvědomit, že móda z laciných řetězců není vždy laciná. Není ekonomicky nejvýhodnější už z toho důvodu, že pokud jste nucena šatník i několikrát za rok obměňovat, docela se to prodraží. Proto je dobré sáhnout po kousku, jehož pořizovací cena se může zdát vyšší, na druhou stranu vám při důkladné péči vydrží v šatníku roky. Navíc jeho nákupem podpoříte lokální výrobce, kteří nezatěžují ekologickou stopu a zároveň podporují například české a slovenské švadleny.  Nezneužívají totiž už z principu, levné pracovní síly především v Rumunsku, Asii a dalších destinacích neblaze tímto nešvarem proslavených.“

Jak si tedy postavit slow šatník?

Pokud chcete investovat do kvality, měla byste mít podle Rozbory na mysli hned několik jednoduchých pravidel: „Modely z kolekcí slow fashion jsou velmi trvanlivé a vždy pracují na systému kombinace několika hodnotných kusů. Můžete vypadat vždy originálně, nikdy ovšem nebudete působit lacině. Kašmírový kostým, sako, nebo kabát si nekupujete na krátké období, mohou ve vašem šatníku přetrvat klidně i desetiletí. Móda, která patří do slow fashion je trvanlivá, ženská i nositelná. Navíc se nemusíte bát, že byste musela být vždy za dámu, halenku z produkce slow fashion můžete snadno zkombinovat například s džínami, apod…“ Vypadá to tedy jednoduše. Pořídit si pár kvalitních kousků a díky nim si postavit šatník na roky dopředu. Návrhář víceméně souhlasí. „Vždy je nezbytné, abyste při výběru modelů myslela na to, jakou barvu máte ráda, sluší vám a cítíte se v ní skvěle. Také si klidně můžete dovolit kombinovat klasické kusy s trendy doplňky. Nic nepokazíte ani oblečením tón v tónu. V šatníku by každá žena měla mít perfektně padnoucí sako, pouzdrovou sukni s délkou těsně pod kolena, která opticky perfektně prodlužuje postavu, klasické kalhoty a pouzdrové šaty. Klasický černý kostým můžete doplnit o kašmírový svetr, doplnit jej šálkou, či šálem. Pokud se vám nelíbí černá, vaší základní barvou se může stát tmavě modrá, a podobně.“

Oblékají se ženy po sebe, pro ostatní, nebo proto, že jim to diktuje doba? Rozbora má jasno: Ženy by se měly především oblékat tak, aby se cítily skvěle. Kvůli vnitřnímu pocitu sebeuspokojení, ne proto, aby je sousedka nepomluvila. Nechte promluvit svou intuici a dopřejte si kousky, které po vás jednou zdědí, v původním stavu i vaše dcera. A nikoliv proto, že byste je nikdy neměla na sobě, jak se mnohdy stává po bezhlavých nájezdech do obchodních center, kde vám před očima bliká slovo „Sleva“, a vy pak nakupujete jako smyslů zbavená. Rozbora dodává: „České ženy jsou nejkrásnější na světě. Přirozeně krásné, kultivované, i ženy ve zralém věku se o sebe dnes velice rády starají a málokdy nad sebou mávnou rukou, že už se vlastně nikomu ani líbit nemusí… Jen bych byl rád, kdyby se občas za každou cenu nesnažily následovat trendy, které jim nelichotí, vytvářely si vlastní styl a našly si značku, nebo návrháře, který jim v otázkách výběru pomůže. Móda je hra, tak bych byl moc rád, aby si jí ženy začaly konečně pořádně užívat“.

Módní návrhář Richard Rozbora.
Módní návrhář Richard Rozbora.

Rychlé tipy návrháře Richarda Rozbory

  1. Kvalitní kousky si zaslouží kvalitní péči. Zapomeňte na to, že byste své modelové kousky hodila do pračky a zapnula na nejjemnější program. Kvalita patří do čistírny a zaslouží si tu nejlepší péči.
  2. Než si v obchodě koupíte trendy halenku, zavřete oči a promítněte si svůj šatník. Opravdu se vám bude k něčemu hodit, nebo vypadá dobře jen nasvícená v obchodě? Ženy podle statistik udávají, že až 30% oblečení, které si koupí bezmyšlenkovitě a bez hlubší koncepce, skončí na dně šatníku a po roce je bez milosti vyhozeno.
  3. Nebojte se potisků a vzorů, jen si vybírejte ty nadčasové. Tričko s Mickey Mousem mezi ně rozhodně nepatří. A pokud doma máte starší, než desetiletou dceru, měla byste ho bez milosti přenechat jí.
  4. Nechte si u odborníka poradit, jakou máte skutečně velikost. Medvědí službu vám pokazuje o číslo menší oblečení. I kdybyste byla super štíhlá, budete v něm vypadat jako obtloustlá školačka. Což není nic, čím byste se chtěla chlubit.
  5. Výrazných barev se nevzdávejte, jen se je nesnažte za každou cenu zkombinovat všechny najednou. Představte si své oblečení jako ledovec, plující na hladině. Tedy 2/3 nejsou vidět – a ty dvě třetiny z vašeho outfitu by měly být v základní barvě. Se zbytkem prostoru si můžete pohrát.

Více na: www.rozbora.com