Máte „blbou“ náladu? Udělejte těchto 8 kroků a uvidíte, že bude zase fajn. Ručíme za to!

RADY PSYCHOLOGŮ. Vzhledem k pandemii a celkové situaci, která se nevyvíjí moc dobře, nás čeká náročný podzim a zima. Bojíme se zdražování, rostoucí inflace a nebo toho, že přijdeme o práci. S tím souvisí ztráty finanční a obavy z budoucnosti a to celé s sebou zase přináší „blbou“ náladu i u jedinců, kteří jsou jinak veselí a plní energie. Co tedy s tím? Můžeme si nějak pomoci sami?

Co nám radí psychologové?

V téhle době, kdy nikdo neví, co bude zítra, natož za měsíc, ani kdy se konečně vrátíme k životu, na jaký jsme byli zvyklí, je normální, že se i lidé, kterým vážnější existenční problémy nehrozí, zahalí občas do chmurné nálady. Někomu k tomu stačí i nedostatek sociálních kontaktů, strach z nemoci či omezení aktivit, které má rád. Jak se tomu můžeme ubránit, jsme zjišťovali u psychologů. Co nám tedy radí?

Nejste v tom sami

Úplně se tomu neubráníme a asi se tomu nikdo z nás v tuto chvíli nevyhne. Prostě s tím musíme počítat, naučit se s tím žít a smířit se, že to na nás čas od času dolehne, ať se budeme snažit sebevíce na to nemyslet. Je to dáno okolnostmi, negativními zprávami, které na nás každý den útočí ze všech stran a k tomu se navíc přidalo pochmurné podzimní počasí a krátké dny. Tedy opravdu vražedná kombinace! Chod dějin neotočíme, ale můžeme udělat teď hned aspoň těchto osm jednoduchých věcí, které jsou v zcela naší moci.

8 kroků a bude zase fajn!

1/ Vypněte všechna média, která jsou nosičem špatných zpráv. Prostě je přestaňte sledovat, ať už je to televize, noviny, weby či rádio. Vyzkoušejte to na pár dní a uvidíte, jak se vám uleví!

2/ Nedívejte se na smutné filmy a nečtěte smutné knihy. Tedy teď žádné truchlohry, ale dejte si nějakou povedenou komedii, kterou máte rádi, či přečtěte veselou knihu, která vás rozesměje. Vůbec nevadí, že jste ten biják už viděli 100x a knížku četli 99x!

3/ Pusťte si písničku, která se vám líbí a i v lepších dobách vás vždycky rozveselila. Určitě budete znát text, tak si ji zazpívejte.

4/ Uvařte si jídlo, které máte rádi a k tomu si dejte třeba sklenku dobrého vína, tak často, jak to jen půjde. Nebo víno někdy vyměňte za bylinkový čaj na podporu dobré nálady, ať se z vás nestanou alkoholici. Zapalte si k tomu vonnou svíčku nebo kápněte pár kapek oleje do aromalampy, třeba s vůní citrusů.

5/ K blbé náladě vás často přivedou i vaši známí nebo kamarádi, kteří mají spíše sklon k negativním myšlenkám. Tak těm se teď snažte na nějakou dobu vyhnout. Není to nic proti nim ani to, že byste je měli vymazat z vašeho života navždy, je to jen na chvíli, než se život vrátí do normálních kolejí. A naopak, znáte-li někoho, kdo je šprýmař za všech okolností, zavolejte mu a pozvěte ho na kafe.

6/ Máte-li kladný vztah k bylinkám, klidně si jako doplněk stravy nějakou naordinujte. Doporučuje se třeba Ginko biloba.

7/ Dopřejte si časté procházky do přírody. Vyčistíte si tím hlavu, upevníte fyzickou kondici a prospěje to zdraví. Zkuste nordic walking, je to velmi zdraví prospěšný a nenáročný sport a pohyb tím dostává jiný rozměr.

8/ A na konec to nejtěžší. Nepřemýšlejte o budoucnosti a žijte přítomností. Ono vždycky všechno nějak dopadne. Když si v hlavě nastavíte, že jsou věci mezi nebem a zemí, které nedokážete ovlivnit, ať se budete snažit sebevíce, půjde vám to snáze. Zkuste se podívat na svět z nadhledu a na všem špatném hledat i pozitivní stránku.

Co říci závěrem?

Hned teď nemusíte dělat všech 8 kroků najednou, když to vezmete postupně krůček po krůčku, nálada se vám určitě zlepší a věci už nebudou tak černé, jako se zdály na začátku.