Jak zorganizovat SWAP a swapování krok za krokem. Praktické rady a doporučení aneb 8 kroků k úspěšnému SWAPU.

V předešlém článku jsme se seznámili s tím, co je to SWAP. Teď se na něho podíváme z čistě praktického úhlu pohledu. Jak to celé funguje, kde SWAP hledat nebo jak ho případně sami zorganizovat.

Kde najít SWAP?

SWAPY organizují nadšenci a nejjednodušeji je najdete na Facebooku. Zadáte do vyhledavače SWAP a je to. Pak je tu samozřejmě Google. O SWAPU ve vašem okolí se můžete dovědět také z různých městských vývěsek nebo určitě najdete oznámení v místních novinách nebo na webových stránkách města či obce. Důležité je, aby se v okolí našel někdo, kdo to celé zorganizuje a zajistí. Pokud se nikdo takový nenajde, můžete se do toho pustit sami.

Jak zorganizovat SWAP? Návod v 8 krocích.

  1. Nejprve si stanovte datum. Většinou bývají SWAPY o víkendech. Jen pozor, aby to nebyl třeba prodloužený víkend nebo se termín nekryl s nějakou jinou zajímavou akcí v okolí. Tady je třeba trochu hledat a vědět, co se v danou dobu bude také konat a s kým se o čas budete dělit. Ideální samozřejmě je, že SWAP bude u vás v tento čas jedinou akcí.

2. Pak najděte vhodný prostor. Zamyslete se nad tím, jak velká akce to bude a kolik by se jí asi mohlo zúčastnit lidí. Je to poprvé trochu věštění z křišťálové koule, ale podruhé už budete moudřejší. Na první akci postačí menší místnost, v obcích se třeba můžete domluvit na obecním úřadě nebo s hasiči. Pokud jste si zvolili správné zastupitele, určitě vám pomohou a nějaké prostory zdarma poskytnou. 

3. Jako třetí krok si sepište, jaké jsou podmínky účasti a co se má nosit. SWAP nemusí být jen o jednom sortimentu, může to klidně být cokoliv od oblečení po věci domácnosti. Nebo to naopak může být zaměřeno jen úzce, například pouze knihy nebo jenom květiny. Pak to jenom sjednotíte a vymyslíte zajímavý titulek a název.

4. A teď část hodně důležitá, a tou je propagace. Určitě si na tom dejte hodně záležet, bez ní to totiž nepůjde. Využijte všech možných propagačních kanálů – od sociálních sítí, např. Facebooku (tady můžete založit i svoji skupinu), přes místní noviny a letáčky, které třeba roznesete do schránek v okolí. Každé město i obec má svoje stránky na sociálních sítích, určitě se domluvíte, aby vám tam příspěvek přidali. Nezapomeňte o tom také říct všem kamarádům a známým a poprosit je, aby se o akci zmínili zase těm svým. Čím více lidí o akci bude vědět, tím více se jich zúčastní. Tím více věcí bude ke swapování a vy budete mít úžasný pocit, že se vše podařilo na jedničku a budete mít chuť si to celé brzy zopakovat. Nejlepší je, když se vám z toho podaří udělat tradice, například 4x do roka – jaro, léto, podzim, zima.

5. Dalším vaším úkolem bude promyslet si, jak budete mít věci uspořádané. Oblečení na štendru a na ramínkách nebo složené v krabicích či položené na stolech…? Budete si muset půjčit nějaké stojany nebo rekvizity, aby to splnilo roli praktickou i estetickou? Pokud ano, tak od koho… Věci je dobré přebírat den či dva předem, abyste měli čas je roztřídit. Takže spolu s uvedením data konání ještě nezapomeňte uvést, kdy je budou moci lidé přinést.

6. Pak už zbývá jen samotná organizace v den konání SWAPU. Určitě si k sobě vezměte kamarádku nebo kamarády, kteří vám na místě pomůžou.

7. Zvažte, jestli akci nepropojit třeba s nějakou přednáškou, proč to všechno dělat nebo o tom, jak se vyrábí oblečení v rozvojových zemích, kolik vody se spotřebuje či v jakých podmínkách pracují ti, kteří ho šijí… Témat se nabízí spoustu a určitě najdete někoho, kdo se zabývá touto problematikou a přednášku by připravil. Nejlépe ho najdete na Facebooku.

8. A ještě zbývá poslední otázka. Vstupné. Je to jen na vás, jak se rozhodnete. Pokud bude SWAP spojený i s přednáškami, můžete popřemýšlet o vstupném a jeho výši. Část z něho pak třeba věnovat na nějakou dobrou věc. Vždy je třeba toto hodně zvážit a pak i zařadit do všech propagačních příspěvků.

Tolik stručný návod, ale nejlepší je se zajít na některý SWAP podívat, uvidíte sami, jak to funguje a uvidíte také, čeho se případně vyvarovat. Chybami se člověk učí, ale proč se nepoučit z chyb druhých? Dejte se do řeči s organizátory, určitě vám poradí a pomůžou radou a svými zkušenostmi. Možná najdete někoho, kdo vám s organizací vašeho prvního SWAPU i pomůže.

Jak SWAP funguje krok za krokem?

Den či dva před konáním samotného SWAPU vám lidé budou nosit věci. Počet kusů nebývá omezený, ale i to je možné nastavit, žádné pevné pravidlo neexistuje, je to pouze na vás. 

Pak všechno roztřídíte a dáte tomu nějaký řád. Pokud budou věci různorodé, musí být pěkně a přehledně uspořádané tak, aby se v tom lidé rychle a dobře orientovali.

Až to celé vypukne naostro, budete muset dohlížet na to, aby se prohlížené věci zase vrátily na stejné místo a nebyl v tom za chvíli nepřehledný guláš. Proto je vždy třeba, aby na proces dohlíželo více lidí.

Co s věcmi, které si nikdo nevybral? Buď se předem domluvíte s nějakou charitativní organizací, že si zbytek vezme, nebo je pak zabalíte a odvezete do kontejnerů, které patří charitám.

Pokud se sami pustíte do organizace SWAPU, držíme vám palce a dejte nám vědět, jak to dopadlo. Buď na email: redakce@velkeucho.cz nebo rovnou do naší facebookové skupiny „Aktivní lidé ve středním věku. Inspirace pro život“

Přečtěte si také náš první článek o SWAPU.