Jak začít běhat? Rady a tipy, aby vás to bavilo

Jedním z nejlepších přírodních léků na stres a špatnou náladu je běh, rychlá chůze nebo procházka, to vám řekne každý psycholog, trenér nebo výživový poradce. Zdá se to být jednoduché, ale aby vám nadšení vydrželo, je třeba dodržet pár pravidel. Když už se zvednete ze židle nebo z gauče a zařadíte do svého života také pohyb, pak budete určitě očekávat, že se zbavíte tuku i pár přebytečných kil a přibude nějaký ten sval. Ano, ale…vezměme to popořádku.

Jak začít?

At´už chcete běhat, chodit, cvičit nebo dělat jakýkoliv sport, vždy je důležité začínat postupně. Den za dnem po krůčcích přidávat další metry, kilometry či zvyšovat zátěž. Začátečníci totiž téměř všichni dělají stejnou chybu, první trénink přeženou, pak je bolí týden celé tělo a to je od sportování odradí. Takže se většinou vrátí zpět na gauč. A to přece nechcete.

Jak často cvičit?

To je další důležitý bod. A odpověď je „ani málo ani moc“, tak nějak přiměřeně. Záleží také na vašich časových možnostech, to si musí každý stanovit sám tak, aby pohyb byl pokud možno pravidelný. Trenéři a výživoví poradci berou jako nejvhodnější variantu cvičení 4-5x týdně. Z toho 2-3x týdně je dobré zařadit těžší trénink a doplnit ho procházkou či výletem na kole. K tomu byste se měli dopracovat postupně, začít tedy klidně jen 1-2x týdně a kratší dobu.

Rozcvičení a protažení

Základním kamenem jakéhokoliv pohybu by mělo být řádné rozcvičení, abychom své tělo připravili na zátěž. Stejně tak důležité je se po cvičení důkladně protáhnout.

Věra Burešová

Jak dlouhý by měl být trénink?

Postupně byste se měli dopracovat k tréninku dlouhému 3060 minut. Z tohoto času ale musíte odečíst rozcvičku a závěrečné protažení. Opět je nutné se k tomu dopracovat postupně: první týden cvičit jen po deseti minutách, druhý týden 15 až 20 minut a teprve třetí týden začít s 30 minutovými a delšími tréninky.

Článek jsme připravili s Věrou Burešovou, hlavní výživovou poradkyní společnosti Naturhouse.