Jak snadno a rychle ze sebe dostat negativní emoce. 7 kroků, které zvládnete sami.

Psychologové radí, jak se snadno a sami vypořádat s negativními emocemi. Ty bychom totiž neměli potlačovat, protože se nám vždycky vrátí. Nesnažte se je popírat, ale naopak si je přiznat. Jednou z metod, jak s nimi pracovat, je EXPRESIVNÍ PSANÍ.

Mnoha studiemi a bohatou praxí je dokázáno, že jednou z nejúčinnějších metod je se z nich prostě a jednoduše vypsat. V odborných kruzích se setkáte s pojmem expresivní psaní. Patří mezi tzv. svépomocné metody, to znamená, že ji zvládnete sami bez pomoci odborníka.

Průkopníkem metod na vyjadřování emocí je profesor psychologie na Texaské univerzitě James Pennebaker. Účastníci jeho lekcí se učí, jak se dostat v mysli k nejhlouběji zasunutým myšlenkám a emocím, které se týkají nevyřešené nebo trvající události, která jim způsobuje stres. Musí napsat svůj příběh, který bude mít začátek, prostředek i konec. Měli by se tomu věnovat 20-30 minut denně 3-4 dny. Metoda se dá aplikovat na všechny negativní životní situace, které nás potkaly. Může k nim patřit třeba ztráta zaměstnání, rozchod s partnerem, problémy s některými členy rodiny, ale také problémy zdravotní.

Jak to celé funguje?

Díky tomu, že si vše sepíšete od začátku až do konce, jak radí profesor Pennebaker, si: 

  • snáze utřídíte myšlenky
  • získáte jasnější pohled na věc
  • podíváte se na to z jiného úhlu pohledu
  • přestanete se řešení vyhýbat
  • donutí vás to vymyslet nějaká řešení
  • nebudete řešení odkládat
  • mnohem lépe pochopíte, co chcete, potřebujete a očekáváte
  • získáte perspektivu, že se věci někam pohnou

Zahrajte si tak trochu na spisovatele, který píše povídku či knihu. Ta musí mít začátek, nějaký děj a také konec. 

Metoda expresivního psaní v 7 krocích

1/ Vezměte si papír a tužku nebo ještě lépe nějaký pěkný blok. Uvařte si kávu nebo čaj.

2/ Vyberte si doma klidné místo a čas, kdy vás nikdo nebude rušit.

3/ Vypněte televizi, rádio, mobil i počítač. 

4/ Pište o nepříjemném problému nebo situaci, se kterou se právě potýkáte. 

5/ Psaní se věnujte nejméně 20 minut denně.

6/ Psaný text musí obsahovat daná fakta, vaše nejhlubší myšlenky i emoce.7/ Měl by to být příběh: začátek-prostředek-konec.

Může se stát, že vám při psaní negativních myšlenek a emocí nebude dobře a dostanete se do stavu úzkosti. V tom případě psychologové radí udělat si buď přestávku, jít se třeba projít ven nebo pro ten den skončit.

Spoustě lidí tato metoda pomáhá řešit jednodušší i složitější životní problémy a mnozí si ji osvojili a začlenili do svého života natolik, že se z ní stala pravidelná každodenní půlhodinka a vznikl z toho i nádherný koníček – psaní deníku o svém životě. 

Tak co, zkusíte to také?