Hektický den a zdravé jídlo. Jde to?

Hlavní jídla dne – snídaně, svačina, oběd a večeře. Každý je bez problémů vyjmenuje, ale ne každý ví, jak má vypadat správné složení.

 

 

 

Jsme pohodlní

„Vyvážené jídlo ovlivňuje zdraví a pohodu. Přesto řada lidí sklouzne k pohodlnosti a některá z jídel nutričně ošidí nebo vynechá. To s sebou nese rizika, z nichž nejzávažnější je přejídání večer po příchodu ze zaměstnání,“říká MUDr. Václava Kunová, odborná garantka iniciativy Vím, co jím.

Ráno až čtvrtinu

„Snídaně má tvořit 20 – 25 % celkového denního příjmu,“upozorňuje MUDr. Kunová. Začít den bez snídaně vhodné není, protože po nočním hladovění tělo potřebuje doplnit zásoby energie a tekutin. Vynechání snídaně vás dožene odpoledne – v druhé půlce dne budete mít větší hlad a chuť na vysoce energetické potraviny.

Opomíjená popelka

Svačina bývá opomíjenou popelkou. Dospělý ji sice připraví pro své děti, na sebe ale zapomíná. Svačina udržuje stabilní hladinu cukru v krvi. Dopolední a odpolední svačiny mají dohromady tvořit 20 % denního příjmu. Kdo nesvačí, má večer tendenci mlsat.

MUDr. Václava Kunová, odborná garantka iniciativy Vím, co jím.
MUDr. Václava Kunová, odborná garantka iniciativy Vím, co jím.

V kanclu v šuplíku

Důvodem, proč nesvačíme, bývá nedostatek času. V kanceláři však stačí mít předem připravené trvanlivé potraviny – trvanlivé mléko v menších krabičkách, oříšky, knäckebroty, sušené maso či proteinové tyčinky.

Tři ideální třetiny

Správný oběd tvoří třetina sacharidů (příloha), třetina bílkovin (maso) a třetina zeleniny. Můžete si dát i vegetariánský pokrm, ale měl by obsahovat zdroj bílkovin, třeba sýr, tofu, vejce či tvaroh. Jinak budete mít za hodinu hlad a chuť na sladké. Oběd má být hlavním jídlem dne a tvořit 30 – 35 % denního příjmu.

Než jdete spát…

„Jíst bychom měli přibližně dvě tři hodiny před spánkem. Kdo jde spát hladový, ten se dobře nevyspí. Kvalita spánku je nízká, protože v noci se organismus regeneruje a potřebuje energii. Večeře by měla být malým obědem a dodat čtvrtinu celodenního příjmu energie,“dodává MUDr. Kunová.

Text: Věra Georgievová