Fenomén FACEBOOK. Otázky a odpovědi, které vás zajímají nejvíce.

V minulém dílu o fenoménu zvaném Facebook jsme se vám snažili aspoň zjednodušeně a polopatě vysvětlit, jak celý tento složitý systém založený na algoritmech funguje. Pojďme si teď odpovědět na otázky, které vás budou asi zajímat nejvíce.

Uvidím vše, co se děje na profilech lidí, které mám v přátelích?

Bohužel nikoliv, což je pro mnohé velkým překvapením. Čekali jste, že pokud si někoho přidáte do přátel, pak uvidíte vše, co si na profil přidá – co dnes dělal, kde byl na výletě a co měl k obědu…? Takto asi uvažuje většina uživatelů Facebooku, kteří si založili svůj osobní soukromý profil. Leč není tomu tak! Uvidíte tak maximálně příspěvky od 1/3 vašich přátel, když půjde dobře. A toto číslo se stále snižuje, příští rok už to může být třeba jen desetina, jde to dolů celkem rychlým tempem.

Jak to udělat, abyste viděli každý příspěvek našich přátel?

Jedním z algoritmů, se kterým Facebook pracuje, je upřednostňování příspěvků, na které nějak reagujete a ty pak uvidíte častěji, ať je to lajk „to se mi líbí“, napsaný komentář nebo sdílení konkrétního příspěvku. Častěji, ale ne vždycky. Kdybyste chtěli vědět opravdu o každém kroku lidí, které jste si zařadili do přátel, pak budete muset projít jejich profily pěkně jeden po druhém sami a nespoléhat se na to, co vám naservíruje Facebook. 

Dalším algoritmem, který Facebook používá, je pak obsah, který sledujete, okruh vašich zájmů. Podle toho pak ještě dále procházejí sítem příspěvky vašich přátel. Tedy například: pokud máte mezi přáteli třeba vášnivého motorkáře a jeho příspěvky jsou hlavně o tomto tématu a vy nejvíce sledujete příspěvky o vaření, pak jeho příspěvky asi moc neuvidíte, i když je to váš „přítel“.

Jak je to u stránek různých magazínů a firem, které máte rádi a dali jste jim „to se mi líbí“?

Stránky na Facebooku jsou vytvořené jako určitý způsob komunikace firem se svými klienty a příznivci nebo je také mají tištěné časopisy i internetové magazíny (třeba Velké ucho má stránku www.facebook.com/velkeucho1) pro komunikaci se čtenáři. Mají někoho, kdo se o stránky stará a vkládá příspěvky, na které pak mohou fanoušci reagovat v komentářích úplně stejně jako u příspěvků svých přátel. 

S tím, které stránky vám Facebook vybere, aby se vám zobrazily, je to podobné jako s příspěvky přátel, jen jich vidíte ještě méně. Udává se, že z počtu fanoušků, které firma či magazín má, je to tak od 1 % (ty s větším počtem sledujících) pak cca 5 až 10 % (s menším počtem sledujících), pokud u nich není nějaká aktivita – lajky, komentáře, sdílení. Proč je to tak a ne jinak? Protože mágové z Facebooku usoudili, že subjekt s velkým počtem sledujících je firma bohatá, tudíž má více peněz na reklamu.

Tedy pokud se vám některé stránky líbí a zajímá vás jejich obsah, pak nespoléhejte na Facebook, ale choďte na ně rovnou. Nebo aspoň příspěvky komentujte, lajkujte, sdílejte. Jenom tak se pak příspěvek dostane k více lidem. Algortimus je nastavený tak, že když se u příspěvku něco děje, Facebook ho vyhodnotí jako zajímavý a pustí ho k více lidem. Pokud se vám něco líbí, dejte aspoň lajk. Tvorba příspěvků stojí velké úsilí, tak je vždy fajn vidět i odezvu, každý správce stránek je rád, když má příspěvek nějaký ohlas. Pokud máte k nějaké stránce vztah, lajkujte, komentujte, sdílejte.

Jak je to u skupin, kterých jste členem?

Jsou dva typy skupin – uzavřená (soukromá) a veřejná. U veřejné vidí obsah všichni uživatelé Facebooku, u soukromé obsah vidí jen členové, kteří požádali správce o členství. Skupiny jsou zpravidla tématické nebo zájmové (např. turistika, fotografování, rybaření, vaření) a mají daná pravidla, která musíte odsouhlasit, a mají nějaké správce. Na rozdíl od stránek můžete do skupin vkládat svoje příspěvky, ty vám pak správce buď schválí nebo také neschválí. Komentovat, lajkovat a sdílet funguje úplně stejně jako u příspěvků přátel a příspěvků na stránkách. 

Jak je to se zobrazováním příspěvků skupin? V zásadě stejně jako u stránek. Facebook tedy vybírá, co vy uvidíte a majitele stránek zase nutí k tomu, aby platili. Tedy ve finále uvidíte jen něco podle stejného algoritmu – když na příspěvky nějaké skupiny reagujete, budou se vám zobrazovat více. Tam, kde nebudete nijak aktivní, se vám příspěvky skupiny zobrazovat přestanou. Platí tady totéž, co výše – nebojte se dát lajk něčemu, co se vám líbí, napsat komentář nebo příspěvek sdílet. A samozřejmě vkládejte svoje příspěvky, neboť to je smyslem všech sociálních sítí pro uživatele – sdělovat si svoje příběhy, poznatky, zkušenosti a obohacovat se navzájem. Tak na to nezapomeňte a podpořte třeba jen svým lajkem příspěvek, který se vám líbí.

Velké ucho má také svoji facebookovou skupinu Aktivní lidé ve středním věku 40+. Inspirace pro život. Staňte se jejím členem!

Pokud vás toto téma zajímá, přečtěte si i naše další články věnované tomuto tématu.