Čtvrtý díl seriálu „Rozjet vlastní podnikání ve středním věku. ANO nebo NE?“ Bez analýzy se neobejdete. Naučíme se, jak na ni.

První sadu otázek máte zodpovězenou, tak se pustíme do dalších. Takže opět tužka, papír, dobré kafe či sklenka vína a jdeme na to! Odpovědi na tyhle otázky budou stejně důležité a budete o nich muset přemýšlet úplně stejně poctivě. Naučíme vás pracovat se skvělým nástrojem – SWOT analýzou.

Jaké se mi nabízejí příležitosti v mém oboru činnosti a co by mě mohlo ohrozit?

Nemusíte být marketingový specialista, ale jedno byste se z tohoto oboru měli naučit. Tím je tzv. SWOT analýza. Počáteční písmena jsou odvozena od anglických názvů, které v překladu znamenají silné a slabé stránky + příležitosti a hrozby. Je to velmi užitečný a jednoduchý nástroj na zmapování své situace, stavu konkurence a prostředí. Velmi snadným způsobem si tak utřídíte myšlenky a navrhnete si další cestu k úspěchu. Zjednodušeně se dá říct, že SWOT analýza vám ukáže, kdo jste, kde jste a kam směřujete. SWOT analýza je také základem a výchozím bodem marketingové strategie, bez které se žádný úspěšný podnikatel neobejde. Tento jednoduchý nástroj je univerzální a můžete ho použít pro všechny typy podnikání, ať už chcete mít třeba pekárnu, prodávat háčkované panenky či poskytovat nějakou službu. 

Jak se to prakticky dělá? 

Docela jednoduše. Potřebujete jen tužku a list papíru nejlépe formátu A4. Ten si rozdělíte na 4 obdélníky. Na levou stranu dáte pozitiva (do prvního obdélníku příležitosti a pod něho silné stránky). Na pravou stranu negativa (slabé stránky a hrozby). Nahoře budete mít faktory interní, tedy ty, které můžete ovlivnit, dole pak externí vlivy, které neovlivníte, je to například legislativa, ekonomika země, konkurence, dodavatelé…). 

Silné a slabé stránky

Silné stránky jsou všechny věci, ve kterých jste lepší ve srovnání s konkurencí. Jsou to vlastně slabé stránky konkurence. Může to být například unikátní know-how, kvalita, zkušenosti. Pište sem ale jen opravdu to, co vás odlišuje. Slabé stránky vaše jsou vlastně tedy naopak silnými stránkami konkurence. Může to být například omezený sortiment zboží, časté střídání zaměstnanců nebo poloha provozovny a její horší dostupnost. Vaším cílem by mělo být silné stránky podpořit a slabé se pokusit zlepšit nebo z nich naopak udělat konkurenční výhodu. Buď to zvládnete sami, nebo si najměte odborníka.

Příležitost a hrozby

Na pravé straně papíru najdete příležitosti, tedy to, co ve firmě můžete zlepšit sami. Sem se řadí třeba nový software, nástup zkušeného zaměstnance, reklamní kampaň. Do kolonky hrozby pak vypíšeme vše, co nemůžeme ovlivnit, tedy například konkrétní kroky konkurence, živelní pohromy jako například pandemie, ale patří sem i nové zákony, které vám mohou vaše konání zkomplikovat. 

Pár dobrých rad na závěr

V každém ze 4 obdélníků byste měli mít aspoň 5 bodů. Hlavně ve věcech, které můžete ovlivnit, buďte objektivní a nic nezamlčujte, škodili byste jen sami sobě. A věřte, že i ta sebelepší a sebeúspěšnější firma má své slabé stránky a určitě najde i věci, které musí zlepšit. Není se za co stydět. Pokud byste totiž žádné slabé stránky nenašli, pak pravděpodobně budete mít nejlepší firmu na světě, což nemáte, protože byste asi nečetli tyhle řádky, ale leželi někde na Maledivách!

Jak to bude dál?

Už víte, v čem byste chtěli podnikat, máte vizi, nápad a víru ve své schopnosti i svůj produkt, znáte své zákazníky, máte zmapovanou konkurenci a udělali jste si poctivě SWOT analýzu? BRAVO, GRATULUJEME!Můžeme se posunout o krok dále. Pátý díl našeho seriálu bude O FINANCÍCH, protože ty jsou, jak jistě dobře víte, vždy až na prvním místě.

Přidejte se na naše FB stránky Velké ucho1, ať vám nic důležitého (nejen z téhle oblasti) neunikne. A pro vaše příspěvky a náměty je tady naše FB skupina Aktivní lidé ve středním věku 40+. Inspirace pro život.