Češi jsou přesolení. Co s tím udělat?

Sůl je pro lidské tělo důležitá, ve stravě jí však přijímáme až třikrát více, než se má. Ve spotřebě soli patří Česko mezi evropské rekordmany. Příliš mnoho soli vede k mnoha závažným chorobám a nepřímo také k obezitě.

 

 

Každý druhý chléb a pečivo jsou přesolené

Průzkum iniciativy „Vím, co jím a piju“ napovídá, že každý druhý chléb či pečivo, které si koupíme v obchodě, obsahuje více soli, než je doporučeno. Nejvíc jí je v obyčejném pšeničném rohlíku soleném, kornspitzi a kmínovém chlebu. Ze 20 vzorků pouze 11 splnilo kritéria Světové zdravotnické organizace (WHO) na obsah soli.

Denně spořádáme tři lžičky soli

Norma WHO je pět gramů soli na den, Češi ji až třikrát překračují a spolu s Maďary jsou na tom ve spotřebě soli nejhůře v Evropě. Alena Šteflová z české kanceláře WHO říká, že vysoká spotřeba soli zvyšuje riziko onemocnění srdce, cév či rakoviny. „Pokud by Češi snížili příjem soli na pět gramů za den, snížili by riziko mrtvice o 23 % a infarktu o 17 %,“dodává.

Obezita a sůl spolu souvisejí

Sůl zvyšuje chuť k  jídlu, a proto nepřímo souvisí s obezitou. Vysoký příjem soli vede k osteoporóze a zatěžuje ledviny. „Hodně slané potraviny, chipsy, uzeniny či sýry bývají chuťově výrazné, tučné, určené k rychlé konzumaci a přejídání,“upozorňuje obezitolog Petr Hlavatý.

Jak snížit příjem soli?

1. Na talíři již nedosolovat a nemít na stole slánku.

2. Nahradit část soli bylinkami, kořením, česnekem či ořechy.

3. Jíst víc čerstvé zeleniny i ovoce – draslík v nich obsažený částečně vyrovnává nepříznivý vliv soli na krevní tlak.

4. Nakupovat potraviny s logem Vím, co jím – hlídá obsah soli ve výrobcích.

5. Vařit si doma z čerstvých surovin a kontrolovat solení.

6. Číst informace na obalech a sledovat obsah soli v potravinách.

 

Více na www.vimcojiím.cz

Text: Věra Georgievová