7 RAD od psychologů, jak se vyrovnat se ztrátou zaměstnání.

Ztrátu zaměstnání řadí psychologové k velkým životním událostem a zvládnout hlavně nezaměstnanost dlouhodobější je velmi psychicky náročné nejen pro samotného člověka, ale i pro jeho partnera, širší rodinu a přátele. Pokud je vám více než 50 let, je stres tím způsobený ještě mnohem vyšší než u lidí mladších, protože víte, že po padesátce se zaměstnání hledá těžko, pohled zaměstnavatelů na věkovou skupinu 50+ je všeobecně známý a jen tak se nezmění.

Tím, že člověk přijde o práci, přichází také samozřejmě o peníze, majetek, kontakt s lidmi, o místo ve společnosti i o sebevědomí a víru v sebe sama i své schopnosti. I velmi silný jedinec se s tím vším vyrovnává těžce, vůbec nevěřte někomu, kdo říká, že je „v pohodě“. Člověk, který pracovat chce, se ztrátou zaměstnání v pohodě být nemůže

Spolu se ztrátou práce přichází pocit nejistoty a obavy z budoucnosti, který často vyústí až v úzkostnou poruchu nebo depresi, pokud člověk zaměstnání hledá delší dobu, odepisuje na inzeráty, ale odpovědi nepřicházejí. Tento stav se časem projeví na fyzickém zdraví, může výrazně ovlivnit imunitu i celkový stav organismu.

Psychologové radí, jak se s tím nejlépe vypořádat

Udržet si pravidelný režim

Vymezte si čas od-do, kdy budete něco dělat. Čas na úklid domácnosti, vaření, čtení pracovních nabídek, odepisování na inzeráty. 

Mít pravidelný pohyb

Dejte si za cíl ujít každý den určitý počet kroků, kilometrů nebo si vytyčte trasy pravidelných procházek. Opravdu za každého počasí a denně. 

Čtení knih

Vybírejte si spíše ty pozitivní či humorné tak, aby vás jejich obsah ještě více nezdeptal. I když občas neškodí si přečíst i příběhy lidí, kteří to v životě neměli lehké, to vám dodá sílu a jistotu, že nejste sami, komu osud postavil do cesty pořádnou překážku.

Čas na koníčky

Berte toto životní období jako určitý dar. Věnujte se koníčkům nebo tomu, co vám dělá radost. Tomu, na co jste v běžném pracovním rytmu neměli čas.

Vzdělávání

Určitý čas věnujte i vzdělávání a zdokonalování se třeba ve své profesi. Nebo zkuste studovat úplně jiný obor. Na úřadech práce požádejte o rekvalifikační kurz. Píšeme o nich tady: Rekvalifikační kurzy hradí úřady práce. Můžete ušetřit a získat snadněji novou práci. Možná ani nevíte, že úřady práce kurzy platí, většinou vám to tam sami neřeknou a musíte být aktivní vy sami a vědět, co je možné. Jsou to mnohdy i kurzy za několik tisíc, které byste si sami třeba nemohli dovolit zaplatit.

Setkávání s rodinou i přáteli

To nejhorší, co můžete udělat je, že se přestanete stýkat s lidmi.

Optimismus

Říkejte si, co jste v životě dokázali, co se vám povedlo, z čeho máte radost. Může to být rodina, děti, partner, domov. Na svůj momentální problém se dívejte tak, že časem přejde a otevřou se vám nové možnosti. Prostě svůj mozek naprogramujte tak, že tohle není tragédie, ale příležitost.

Mohly by se vám líbit i tyto články:

STRES. Dá se s ním šťastně žít? Psychologové říkají, že je to jenom na nás!

Jak snadno a rychle ze sebe dostat negativní emoce. 7 kroků, které zvládnete sami.

Rekvalifikační kurzy hradí úřady práce. Můžete ušetřit a získat snadněji novou práci.

Výpověď ze zaměstnání leží na stole. Jsem teď oficiálně bez práce. Co udělat krok za krokem?

KDY a KDE si začít hledat práci, když už tušíte, že brzy dostanete výpověď?

8 nejčastějších otázek a odpovědí lidí bez práce, kteří pobírají státní podporu.

POZOR! DNES OTEVÍRÁME VELKÉ TÉMA. Rozjet vlastní podnikání nejen ve středním věku. ANO nebo NE?