10 chyb začínajících běžců. Nedělejte je!

Rozhodli jste se, že běhu dáte šanci a zkusíte to také? Gratulujeme, první krok máte za sebou! Teď je ale důležité vytrvat a nevzdat se, protože každý začátek je těžký, což samozřejmě platí i v tomto případě. Podíváme se na 10 chyb, které dělá mnoho začátečníků a jejich odhodlání pak úplně zbytečně brzy skončí v propadlišti dějin. O rady jsme požádali fyzioterapeuta Richarda Jisla z centra Healty Life.  

„Jedním z nejoblíbenějších sportů je běh. Podle nedávného výzkumu odborného žurnálu British Journal of Sports má běh pozitivní vliv na lidské zdraví a prodlužuje život. Pokud chcete začít běhat, je potřeba se do toho pustit pozvolna a nepřemáhat se, abyste nepřišli o vaši počáteční radost z pohybu nebo o své zdraví,“ říká Richard Jisl.

Začínající běžci dělají převážně těchto 10 chyb.

  1. Přemáhání a neposlouchání těla
  2. Běh přes bolest
  3. Běhání z nutnosti
  4. Nevhodná obuv
  5. Nestřídání rychlé chůze s během
  6. Špatné lokality
  7. Nesprávné oblečení
  8. Špatná technika
  9. Došlap na špičky
  10. Nedbání na rady trenéra (pokud ho máme)

Co tedy udělat, abychom se těmto chybám vyhnuli?

Nepřemáhat se a poslouchat svoje tělo

Z běhání si udělejte rituál, příjemnou činnost, která vám zlepší den. Běh byste si měli užívat, ne se do něj nutit jen proto, že například chcete zhubnout nebo si něco dokázat. Nad během uvažujte jako nad něčím, co vás bude bavit, co vám pomůže vyčistit si hlavu a uvolnit se. „Volte tempo, které si budete užívat, které je vám příjemné. Neběhejte přes bolest. Respektujte své tělo a ono vám to oplatí,“ radí fyzioterapeut Richard Jisl.

Pořídit si vhodnou obuv

Nevhodnou obuví si při běhu můžete velmi ublížit. Kvalitní běžecká bota by měla být lehká, umět vhodně tlumit došlap a rozkládat tlak chodidla po celou dobu kontaktu s podložkou. Noha by v ní přitom měla být stále stabilní, bota by měla umožnit dobrou kontrolu pohybu, dobrý odraz a plynulý přechod od paty ke špičce. Stěžejní je také správná velikost. Zohledněte také design, pokud se vám totiž vaše boty budou líbit, budete mít z běhání větší radost.

Střídat rychlou chůzi s během

Pokud na pohyb nejste zvyklí, začněte velmi zlehka a běh střídejte s chůzí, této technice se říká indiánský běh. Nejlepší je pro začátek střídat například minutu běhu se třemi minutami chůze. Časem můžete zkracovat čas chůze a postupně jej nahrazovat během a za pár měsíců nebo možná i týdnů si uvědomíte, že zvládnete běžet třeba půlhodinu v kuse.

Vybírat si pro běh místa, ve kterých je vám příjemně

„Pro běhání si vybírejte pěkná místa, kde se cítíte dobře. Pokud máte možnost, tak je střídejte. Dávejte přednost přírodě před městem, vybírejte lesy, parky, běh kolem rybníka,“ radí Richard Jisl.

Správně se obléci

Oblečení na běhání by jednak mělo správně sedět, dobře odvádět pot a také by se vám mělo líbit. U běžeckých kalhot či legín se vyplatí poohlížet se po takových kouscích, které mají kapsu na nezbytnosti. Oblečení také volte vhodně s ohledem na počasí, i když se při běhu zahřejete, v chladnějších dnech je lepší mít lehkou bundu či mikinu.

Dát si pozor na techniku

Technika běhu je důležitá, ochrání totiž vaše tělo před zraněním a poškozením kloubů. Vaše tělo by mělo být uvolněné s aktivními pažemi a délka kroku přiměřená. Co se týče došlapu, častěji je doporučován došlap na paty, protože došlap na špičku je náročný pro lýtko. Na začátek je dobré pořídit si trenéra, který s vámi správnou techniku nacvičí během několika lekcí a ukáže vám, jak tělu pomoci a neublížit si.

Článek jsme připravili s fyzioterapeutem Richardem Jislem, odborným ředitelem centra Healthy Life