Největší mýty o zdravém životním stylu

Spousta lidí, kterým záleží na tom, co si zařadí do svého jídelníčku, určitě hledá informace v knihách i na internetu. Jenže není snadné se všech mnohdy protichůdných názorech vyznat. Existuje totiž řada mýtů, kterým hloupě věříme. A není snadné je vyvrátit.

 

 

Některé pověry mohou být až nebezpečné. Ze zdravých potravin mohou udělat naprostý opak a lidé je proto nejí, poněvadž si myslí, že nejsou pro jejich zdraví vhodné. Jak to změnit? Dietoložka Karolína Hlavatá tvrdí:„Jedinou cestou, jak se mýtům bránit, je osvojit si základní znalosti o výživě.” V těch však má spousta lidí velké mezery.

Rybí maso je moc drahé

Víc než polovina Čechů považuje ryby za zdravé, nicméně předražené maso. Ryby moc nejíme, přestože víme, že je bohaté na kvalitní lehce stravitelné bílkoviny a obsahuje omega-3 mastné kyseliny, vitaminy B, A i D. Průměrný Čech sní ročně pět kilogramů ryb. Ve srovnání se skandinávskými zeměmi je to velmi málo. Argument, že rybí maso je drahé, je nesmysl! Kilo vepřové kýty koupíte za 130 korun, kuřecích prsních řízků za 180 korun. Přitom za čerstvého kuchaného pstruha zaplatíte 150 korun na kilo.

Margaríny jsou umělé

Také jste už zaslechli, že se margaríny vyráběj íz ropy? To je holý nesmysl, stejně tak jako tvrzení, že jsou to umělé tuky. Kvalitní margaríny se vyrábějí výhradně z rostlinných olejů (především ze slunečnicového a řepkového) a tuků, a proto obsahují velké množství zdraví prospěšných nenasycených mastných kyselin. „Některé margaríny obsahují i polynenasycené mastné kyseliny řady omega-3, kterých ve stravě přijímáme málo,“dodává dietoložka Karolína Hlavatá. Rostlinné oleje a potraviny z nich vyrobené by měly v našem jídelníčku převažovat a právě margarín je jejich nejlepším zdrojem. Některé margaríny jsou obohaceny o vitaminy A, D, E a o rostlinné steroly, které snižují hladinu cholesterolu a tím i riziko srdečních a cévních onemocnění

Mléko zahleňuje

Aktuální průzkum nazvaný„Vím, co jím a piju“ ukázal, že si to myslí skoro polovina českých spotřebitelů. Mýtus o škodlivosti mléka vychází z čínské alternativní medicíny. Ta věří, že při onemocnění dýchacích cest musíme vyloučit ze stravy „hlenotvorné“potraviny, především mléko. „Žádná odborná studie však nikdy neprokázala, že by mléko zahleňovalo,”uvádí specialista na zdravý životní styl a výživový poradce Petr Havlíček.

Tmavé pečivo je zdravé

Většina lidí v průzkumu „Vím, co jím a piju“ přiznala, že se při nákupu pečiva orientují podle jeho barvy. 60 % Čechů dává přednost světlému pečivu před tmavým a řada z nich si myslí, že čím je pečivo tmavší pečivo, tím je zdravější. Tmavé však neznamená celozrnné. Dnes se totiž většina pečiva přibarvuje (například karamelem).  Proto je třeba číst etikety, pokud se u pečiva nacházejí. Pokud jde o složení, mělo by tmavé pečivo obsahovat celozrnnou či žitnou mouku. Pokud není pečivo přibarvováno, pak opravdu platí, že čím je tmavší, tím je zdravější. Obsahuje více vitaminů, minerálních látek a vlákniny než světlé pečivo.

Éčka jsou nebezpečná

Potraviny, které obsahují éčka, jsou poslední dobou pro většinu z nás výstražným signálem, a tak se jim raději vyhneme. 65 % Čechů se domnívá, že éčka jsou nebezpečná. Ne všech éček se však musíme obávat. Všechna éčka, která se přidávají do potravin, musí být povolena mezinárodní organizací EFSA, která prověřuje jejich bezpečnost. Je stanoveno maximální množství látky, které se smí do výrobku přidat. Do potravin se přidávají z řady důvodů. Dodávají požadovanou barvu, konzistenci, zvýrazňují chuť, vůni a brání zkažení potravin.  Látek označených písmenem E se bát nemusíte, pozor si však dejte na výrobky, které obsahují příliš velký počet éček, a ty konzumujte s mírou.