Nákupy v čínských eshopech. Rady a tipy.

9 nejdůležitějších otázek a odpovědí, praktické a ověřené rady a tipy, jak levně a dobře nakoupit v čínských eshopech. Je nakupování v čínských eshopech výhodné? Co se vyplatí koupit a co raději ne? Jaký je postup při objednání? Jak je to s poštovným? Jak s platbou? Jak s případnou reklamací nebo vrácením peněz, když objednané zboží nedorazí?

 

Pokud jste ještě nikdy nenakupovali zboží v čínských eshopech nebo už ano, ale se chcete dovědět o nákupech něco více, budou se vám určitě hodit naše rady a tipy, praktické a ověřené mnoha objednávkami. Podělíme se s vámi o naše zkušenosti s nákupy přes internet ve třech velkých eshopech, a to na Aliexpress.com, Joom.com a Wish.com.

Je nakupování v čínských eshopech výhodné?

Odpověď není jednoznačná a záleží na tom, co byste chtěli koupit. Spokojeni s nákupem i výběrem budou ti, kteří se věnují ručním pracím, ať už je to šití, pletení nebo háčkování, ale třeba i scrapbookingu, card makingu apod. U nás jsou tyto propriety poměrně drahé, a pokud půjdete do našeho obchodu, většinou zjistíte, že mají úplně totéž, co lze mnohem levněji pořídit v čínských eshopech, nabídka různých věcí na kreativní tvoření je tu opravdu obrovská. Mají tam třeba velký výběr pěkných dřevěných knoflíků, obecně věci ze dřeva jsou tam kvalitní, hezké a levné. Totéž platí třeba pro vánoční dřevěné dekorace.

Určitě vás nezklame ani výběr různých dekorací na oslavu narozenin pro dospělé i děti nebo dekorace na svatbu. Nemusíte se bát objednat také různé pomůcky na pečení a dekorování dortů a moučníků, dále výrobky na nápadité balení dárků, nebo třeba různé drobnosti a vychytávky do domácnosti. Také tady najdete velký výběr hraček pro děti, ty máme vyzkoušené a vše, co jsme objednali, je celkem kvalitní a za cenu, kterou jsme zaplatili, dostačující.

Kde je trochu problém s kvalitou, je pak oblečení, tam je to už jen o tom, mít při výběru šťastnou ruku na výrobce. Některé je velmi pěkné a kvalitní, ale několikrát se nám stalo, že výrobek na fotce vypadal jinak a složení látky bylo uvedeno mylně. Stává se to hlavně u věcí, které byly označeny jako bavlněné, ve skutečnosti tam sice nějaká bavlna byla, ale určitě ne 100%. U některého oblečení pak byla kvalita ušití více než mizerná, takže se věc nedala vůbec vzít na sebe. Chce to opatrnost a výsledek je vždy trochu riskantní, takže asi obecně lze říci, že je lepší nakupovat pouze levnější oblečení, ať vás pak tolik nemrzí, že by vytoužený kousek neputoval do skříně, ale do odpadkového koše.

Kdybychom naše poznatky měli shrnout, pak je lepší nakupovat spíše drobnější a levnější věci, tak cca do 250 Kč.

Jak se zboží objednává?

Budete si muset založit účet, zadat číslo karty a pak už nakupujete kdykoliv se přihlásíte ke svému účtu. Vše je velmi jednoduché a intuitivní. U svého účtu budete mít uvedený seznam produktů, které jste objednali a u každého napsáno, v jaké fázi se zrovna zboží na cestě nachází. Nejlépe, velmi přehledně a jasně má podle našeho názoru tento systém propracovaný eshop Joom. Hned vidíte celou historii nákupů a sami si v něm zaznamenáváte, co už vám přišlo. Dodané zboží ohodnotíte, což pak pomáhá dalším zákazníkům v rozhodování, jestli zboží koupit nebo ne. Taktéž pokud se rozhodujete, jestli koupit daný produkt nebo ne, pročtěte si poznámky a zkušenosti ostatních. Tuto praktickou službu mají všechny tři eshopy, ale opět co se týče přehlednosti, asi nejlépe je na tom Joom.

Jak zboží nejlépe platit?

Odborníci na finance radí při platbách ze zahraničních eshopů používat z hlediska bezpečnosti platební bránu PayPal. Eshop se tak nedostane k údajům z vaší platební karty a nemůže ji tedy nijak zneužít.

Jak je to s poštovným?

Tady dávejte velký pozor, někdy cena poštovného může převýšit cenu zboží, a to se pak dost prodraží. Někde je zase totéž zboží třeba nabízeno s poštovným zdarma, ale jeho cena je vyšší než v dalším eshopu, kde se započítává cena poštovného. Chce to prostě trpělivost a tentýž produkt srovnat u všech prodejců, hodně produktů je totiž stejných ve všech třech srovnávaných eshopech.

Poštovné nebudete platit u žádného produktu na Joom. V Aliexpressu je část produktů bez poštovného a u části se poštovné platí, je to vždy u vybraného produktu uvedeno a ukáže se vám celková cena. Wish je vždy s poštovným, které bývá dost vysoké, ale zase je to o srovnávání, protože i s poštovným to může být ve finále nižší. Wish nabízí některé výrobky „zdarma“ (což je samozřejmě jen marketingový tah), platíte pouze poštovné. Pozor na tento fígl, neboť poštovné u tohoto zboží je vysoké a zahrnuje v sobě i cenu samotného zboží, takže se nenechejte nalákat tím, že něco dostanete zadarmo!

Platí se na zboží clo a daň?

Pozor na zásilky s hodnotou zboží vyšší než 22 euro, budete platit DPH a to by ho mohlo ve finále dost prodražit. Pokud hodnota zboží překročí 150 euro, zaplatíte nejen DPH, ale i clo. U dražšího zboží je tedy hodně na zvážení, jestli se vůbec vyplatí a zda-li nebude jednodušší a levnější ho pořídit tady. Pokud budete mít v objednávce několik položek, každá vám dorazí v samostatném balíčku, takto zboží posílají všechny zmiňované eshopy. Každá jednotlivá věc z objednávky by tedy neměla překročit 22 euro, pokud nechcete nic doplácet.

V jakém jazyce eshop komunikuje a v jaké měně jsou uvedeny ceny?

Na Joom jsou popisky ke zboží v různých jazycích, nikoliv ale v češtině, jazyk si můžete nastavit v menu. Ceny jsou uvedeny v korunách i v dalších měnách, nastavíte si, kterou chcete. V Aliexpressu si můžete jako jazyk nastavit češtinu, měnu si také můžete nastavit, ale česká koruna tam není, takže asi zvolíte euro nebo dolar. Wish komunikuje v češtině, ale některé popisky jsou pouze v angličtině, ceny jsou uvedené v korunách.

Co když zboží nedorazí?

Samozřejmě, že se někdy stane, že objednané zboží z nějakého důvodu nedorazí, s tím je třeba počítat. Ve všech třech obchodech lze v objednávkách u jednotlivých produktů zaškrtnout políčko, že zboží nedorazilo a bez problémů vám vrátí peníze na účet, nikdo nezkoumá, kde se zboží cestou zatoulalo.

Co když je zboží nekvalitní nebo dojde poškozené?

Vracet zboží by bylo dost nákladné, proto je lepší objednávat jen to, u kterého se dá aspoň trochu odhadnout, že bude kvalitní nebo aspoň kvalita bude úměrná vzhledem k ceně. Také zvažte objednávku u produktů, které jsou snadno rozbitné, i když křehké zboží je většinou velmi dobře zabalené.

Jak dlouho budete na objednané zboží čekat?

Je to různé, počítejte tak nejméně 14 dnů, ale to je spíše výjimka, obyčejně to je měsíc a déle, stalo se nám, že objednávka dorazila i za 3 měsíce. U každého objednaného produktu je uvedeno, do kdy nejpozději by mělo zboží dorazit. Je třeba také počítat s tím, že listopad a prosinec jsou nejvíce vytížené měsíce a doručení tedy bude delší, a to ne jenom z důvodu velkého zahlcení samotných eshopů, ale také vytížeností naší celnice a pošty. Obecně lze říci, že pokud potřebujete zboží k nějakému konkrétnímu termínu, pak objednávejte s předstihem nejméně 3 měsíců. Dá se říct, že všechny tři srovnávané eshopy mají dobu dodání podobnou.

Závěr a doporučení Velkého ucha:

Nakupování v čínských eshopech určitě vyzkoušejte, je to zábava a budete mít čeho vybírat. Nebojte se toho, spousta věcí je tam kvalitních a dají se koupit levněji než v našich obchodech, ve kterých najdete mnohdy zboží úplně totožné, ale zaplatíte za něho daleko více. Nabídka produktů je tu obrovská a najdete tam i spoustu vychytávek, které jste určitě neznali. Důležité je vždy zvážit, jaký druh zboží tam nakoupit a co raději pořídit u nás nebo třeba v sousedních zemích. Je to jako když nakupujete a vybíráte z tištěných katalogů, zboží tam vypadá vždycky lákavě a kvalitně, ale vám domů pak může přijít naprosto nekvalitní šunt. A tak je to i ve všech třech čínských eshopech.

Prostě to celé berte jako hru, kterou buď vyhrajete, nebo také prohrajete. Je to tak trochu adrenalin, nejdříve napětí a pak překvapení, když otevíráte obálku s vysněným zbožím. Překvapení může být příjemné, ale může také přijít zklamání. Pokud to tak člověk bere a je na to připravený, pak není co řešit a v čínských eshopech určitě nakupujte!