Jak podpořit trávení pomocí bylinek

Potíže s trávením potravy má občas každý, zvláště období nadcházejícího vánočního hodování dá trávicímu traktu pořádně zabrat. Není třeba hned sahat po lécích, vyzkoušejte nejprve tento problém vyřešit přírodní cestou pomocí bylinek. Zašli jsme se poradit k bylinkářce Jarmile Podhorné, která nám vybrala nejlepší byliny na podporu trávení.

 

Když trávení funguje jak má, měly by zbytky natrávené potravy opustit tělo za dvacet čtyři hodin. Vzhledem k sedavému způsobu života, stravě bohaté na tuky a nízkému příjmu tekutin bývá trávicí proces delší.  Velkou zátěží pro celý trávicí systém je období, kdy jíme více, než obvykle, což bývá o svátcích a na různých oslavách. V hlavní roli jsou tu většinou potraviny smažené, sladké a tučné, proto je dobré vědět, jak zrychlit metabolismus přírodní cestou – bylinkami a kořením.

amaritPři pomalém trávení dochází k pocitu plnosti, nevolnosti, nadýmání. Pro celkovou regeneraci trávicího ústrojí doporučuje bylinkářka Jarmila Podhorná kombinaci bylin čekanky, hořce a puškvorce obsažené v tinktuře Amarit,  bylinky v ní jsou namíchány ve správném poměru. Hořec žlutý (Gentiana) podporuje trávení, posiluje organismus a podporuje psychiku. Puškvorec (Acorus) zlepšuje střevní trakt a stimuluje peristaltiku střev.  Dalšími bylinami, které trávení podporují, jsou ostropestřec, rakytník, máta peprná nebo také levandule.

Máta peprná je klasikou pro trávení. Zvyšuje produkci žaludečních šťáv, uvolňuje nadbytečné hleny na sliznicích a zmírňuje projevy nadýmání. Mátu můžete pěstovat doma v nádobě a mít ji pořád po ruce.  „Velmi účinná na trávení je tinktura směsi bylin – šalvěje, meduňky, máty a třezalky. Kromě toho že působí na produkci, vylučování žluče a zklidnění žaludku, má také pozitivní vliv na psychický i fyzický stav, podporuje zdravý spánek a dobrou náladu a stimuluje obranyschopnost“, říká Jarmila Podhorná ze společnosti Naděje. Je to i vhodná směs pro zahájení diety, protože udržuje mysl v pohodě a startuje metabolismus. Většina bylin povzbuzujících trávení chutná hořce, v případě máty tomu tak není. Přímo lahodná je kombinace máty a heřmánku, která trávení také napomáhá.

trezalkaHořec žlutý (kořen) reguluje činnost žlučníku a jater a tím se stará o rychlejší postup potravy zažívacím traktem. Užívá se nejčastěji formou tinktury, protože čaj z něj připravený je příliš hořký. Hořec je také dost často přidávaný do likérů, vermutů apod., dodává jim právě tu charakteristickou nahořklou chuť. Není vůbec špatné si pro lepší trávení dopřát skleničku před jídlem.

Špatné trávení je často spojené také s nedostatečnou funkcí žlučníku, proto je velmi  dobré se o žlučník preventivně starat. Bylinkářka Jarmila Podhorná doporučuje pro lepší kondici a regeneraci žlučníku použít pro prevenci kúru z tinktury bazalky, ostropestřce, jalovce, rozmarýnu a žita. K prevenci žlučníku také patří vyvážená netučná strava a udržování optimální tělesné hmotnosti. Důležité je omezit stres na minimum, protože bývá dost často spouštěčem žlučníkových záchvatů.

Bazalka posvátná je v ajurvédské medicíně označovaná jako všelék, protože dokáže při delším užívání harmonizovat všechny funkce v těle, tedy ovlivňuje trávení a hospodaření se žlučí. Z bazalky si můžete připravovat čaj, přidávat lístky do jídla, ale největší účinnost vykazuje rostlina formou tinktury.

Ostropestřec mariánský je jedna z nejčastěji používaných bylin pro činnost jater, ochraňuje jaterní tkáně, podporuje detoxikaci jater, a tím má také vliv na žlučník a produkci žluči.

Jalovec obecný zlepšuje trávení, odstraňuje bolesti žaludku spojené s nedokonalým trávením a zlepšuje hospodaření organismu se žlučí.

Rozmarýn lékařský zlepšuje prokrvení trávicího traktu, podporuje tvorbu trávicích fermentů i tvorbu žluči. Je proto vhodným léčivem stavů s nadýmáním, způsobených nedostatečnou tvorbou nebo transportem žluči. Dokáže ulevit také při bolestivých stavech spojených s nedostatečnou funkcí žlučníku. Rozmarýn zlepšuje psychickou i fyzickou kondici těla.

Žito seté ochraňuje jaterní funkce, a s tím související správnou funkci žlučníku. Nejlepší formou užívání je tinktura.

Podpořit trávení můžete také známým kořením. Nejlepší je majoránka, rozmarýn, tymián, oregano, jalovec, bobkový list,  muškátový oříšek, skořice, kopr, saturejka, karob, kmín, bazalka, dlouhý pepř, černý pepř a zázvor, hřebíček a šalvěj.